Get Adobe Flash player

Lengyel Rally 2015 - 1. nap

A Lengyel Rally 1. napja

 

A rali világbajnokság lengyel fordulójának első napján 153 versenykilométer várta a mezőnyt, ezt nyolc szakaszra elosztva, szervizpark nélkül, csupán egy kerékcsere lehetőséggel kellett a párosoknak teljesíteni. A délelőtti négy gyorsaságiból délután három ismétlődött meg, majd következett a szuperspeciál, ami előző este a nyitószakasznak is helyt adott.

A lelkes lengyel közönség nagy örömére Robert Kubica második idővel nyitott csütörtökön, csupán a világbajnok Sebastien Ogier tudott nála gyorsabb lenni. A szakaszon rajthoz tudott állni Kris Meeke is a shakedown balesetét követően, bár előtte a rajtceremóniát gyalog abszolválta a Citroen Racing versenyzője, hogy szerelői talpra tudják állítani a DS 3 WRC-t. Meeke a rajtnál lefulladt, így csupán a tizenhetedik időt autózta.

Pénteken reggel Andreas Mikkelsen kezdett a legfrissebben – 131 kilométer/óra feletti átlagsebességgel repesztett át az első különpróbán –, a délelőtt hőse azonban Ott Tanak volt, aki megnyerte a többi szakaszt. Az M-Sport pilótája már a korábbi futamokon is jelezte, nagyon ütőképes az új Ford Fiesta WRC és jól érzi magát benne, most pedig teljesítette a csapat által kiadott feladatot: „Az volt az instrukció számomra, hogy tudassam a többi sráccal, itt vagyunk a szezon második részére és hogy versenyképesek vagyunk.” Tanak, aki kedvező rajtpozíciója révén letisztított utakon autózhatott, annak ellenére – vagy éppen azért – tudta az élen zárni a délelőttöt, hogy gond volt a Fiesta fékjeivel, néha csak az elsők fogtak. A probléma miatt az első gumik kopása is jelentősnek bizonyult, ugyanakkor az első szakaszon a sebességváltó is ráijesztett a pilótára, amikor a szardíniai futamhoz hasonlóan ismét beragadt egy pillanatra.

A délelőttöt csaknem tíz másodperc lemaradással Mikkelsen zárta másodikként, a takarítói szerepkörrel bajlódó Ogier pedig harmadikként. Őket a több vezetői hibát elkövető Jari-Matti Latvala követte, majd Meeke, Neuville, Paddon, Kubica és Evans neve következett az eredménylistán, akik nagy csatát vívtak egymással. A versenyzők egyébként egyhangúan voltak azon a véleményen, hogy hozzá kell szokniuk a lengyel pályákon tapasztaltható nagy sebességekhez, sokaknál kiderült, hogy nem sikerült tökéletesre az itinerük.

Délután letisztított pályákra tért vissza a mezőny, ahol kulcsfontosságúnak bizonyult a megfelelő abroncsok megválasztása. Ahogyan az várható volt, eljött Ogier ideje, rákapcsolt, rögtön nyert két szakasz, és átvette a vezetést. A Volkswagen versenyzőjének azonban nem volt gondmentes a délutánja, a gumik szempontjából kritikus, harminckilenc kilométer hosszú hetedik szakaszon túlságosan elkoptatta abroncsait, úgyhogy a következőn megszenvedett velük, ahol ráadásul az első lökhárítója is megsérült. Mindazonáltal az első nap végén 2,1 másodperccel vezeti a versenyt.

Mögé csapattársai zárkóztak fel Mikkelsen Latvala sorrendben. A norvég elkövetett egy hibát délután, ráadásul a gumiválasztása sem volt jó, de finn társa abroncsai is rendesen elkoptak. Mindezzel együtt Latvala megnyerte az utolsó hagyományos szakaszt. „Nincsenek jó állapotban a gumik, de elképesztő, mennyire lehet nyomni még akkor is, amikor nem maradt túl sok futófelület” – dicsérte a 30 fokban is jól teljesítő lágy komponensű Michelineket a Polo WRC kormánya mögött ülő pilóta.

Tanak továbbra is küszködött a fékekkel, a kulcsfontosságú hetedik szakaszon ráadásul lágy gumikkal ment. „Nincs fék, nincs gumi, mit lehetett várni?” – mondta a szakasz céljában frusztráltan. „Nem tudom, hogyan tudjuk eltolni a gumiválasztást ilyen gyakran. Nem jó így.” Az észt pilóta a nap végén ettől függetlenül lőtávon belül maradt a negyedik helyen, hátránya tizenhét másodperc Ogier-hez képest. Az üldözőbolyban Paddon lépett az élre, aki a biztonságra ment inkább és a keményebb abroncsokat részesítette előnyben. Az új-zélandi versenyzőhöz képest csupán pár másodperc lemaradással várhatja a folytatást Kubica és Neuville. A Citroen Racing két pilótája az eredménylista nyolcadik és tízedik helyét foglalja el. Sem Meeke, sem Mads Ostberg nem tudta megcsillogtatni tudását a nap folyamán, mindketten lecsúsztak egy alkalommal az útról, Ostbergnek ráadásul volt egy korai rajtja is. Közöttük foglal helyet Dani Sordo a Hyundai-jal. Elfyn Evans tizenegyedik a Forddal, míg a negyedik Hyundai i20 WRC-t hajtó és fékgondokkal küzdő Kevin Abbring a tizennegyedik.

A WRC 2-ben a gyári Skoda csapat R5-ös Fabiái csaknem az összes szakaszt megnyerték. Az élen ötven másodperc előnnyel Esapekka Lappi áll, őt Pontus Tidemand követi. A képzeletbeli dobogó harmadik fokán Karl Kruuda tartózkodik Citroen DS3 R5-ösével, az észt versenyző egy defekt miatt vesztette el második helyét.

Ebben a mezőnyben is sokaknak akadt gondja. Nasser Al-Attiyah, aki a zsúfolt programja miatt nem váltott R5-ös autóra, mivel nem tudta volna tesztelni azt, már az első szakaszon búcsúzott, miután kiszakította a Ford Fiesta RRC futóművét. Stephane Lefebvre a Szardínia Rally után ezúttal is a Citroen DS3 RRC változatával állt rajthoz, nem pedig az R5-össel, de nem hozott ez szerencsét neki, az olajnyomással akadtak gondjai és motorhiba miatt kiállt az utolsó előtti szakaszon.

A junior világbajnoki csatározásokat Osian Pryce vezeti Lengyelországban tizenöt másodperccel Quentin Gilbert előtt. A harmadik helyen Simone Tempestini áll.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 17m 42.5s
2. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +2.1s
3. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +10.8s
4. Ott Tanak M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +16.7s
5. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +35.9s
6. Robert Kubica Ford Fiesta RS WRC +37.4s
7. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +41.3s
8. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +1m 7.1s
9. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 15s
10. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +1m 15.5s

 

Andrew

 

2015. július 3.