A francia gyártók elsőkerékhajtású, csapotthátú autóinak sikereit látva ésszerű gondolatnak tűnt a Fiat részéről, hogy egy olyan versenygépet építsenek, ami a kategória élvonalába tartozik.
A Ford Escortot 1968-ban a Brüsszeli Autószalonon a Ford Anglia utódjaként mutatták be. Az autó versenyváltozata, az Escort Twin-Cam egy 30 éves győzelmi szériát nyitott meg a típus életében.
Sosem nyert versenyt és nem is lett a bemutatótermek sztárja. Kétségbeesésükben tervezték a Ford mérnökei, és néhány verseny után meg is szabadultak tőle, hogy az Escort RS 1600-assal folytassák. Ez volt a Ford GT70.
A Renault 5 Alpine sikere több gyártót is arra inspirált, hogy olyan raliautót készítsenek csapotthátú kiskategóriás modelljükből, amit a privát csapatok kis költségvetéssel tudnak üzemeltetni.
Az Escort harmadik szériájának 1980-as bemutatóját követően a gyár tervei között szerepelt, hogy a hatalmas sikereket elért MK2-es raliautó után egy új, ugyancsak hátsókerékhajtású versenyautót építsen.