Get Adobe Flash player

Hírek: Hyundai i20 WRC - Pokolból a mennybe

 

Pokolból a mennybe

 

Thierry Neuville és a Hyundai első győzelme.

Borzasztóan kezdődött, majd – nem várt – csodálatos eredménnyel zárult a Hyundai számára a rali világbajnokság németországi viadala. A csapat elsőszámú pilótája, Thierry Neuville a shakedown-on alaposan összetörte az i20 WRC-t, indulása kérdésessé is vált. Szerelői áldozatos munkájának köszönhetően azonban elrajtolhatott a versenyen, amit végül győzelemmel zárt.

A belga pilóta a 4,6 kilométeres csütörtöki bemelegítő szakasz harmadik teljesítése során egy dupla balos kanyarban csúszott le az útról és bukfencezett hatot a szőlőültetvényben. Neuville véleménye szerint nem volt ez szerencsére egy „komoly” borulás, az ott tartózkodó szurkolók azonban másként vélekedtek azokkal együtt, akik a videofelvételek segítségével látták az esetet. Milyen egy komoly borulás, ha ez egy „lágy” volt? A legijesztőbbnek az esetben az látszott, hogy leszakadt az autó jobboldali ajtaja, így annak helyén egy szőlőkaró könnyedén az utastérbe hatolhatott volna. Neuville és Nicolas Gilsoul nem sérült meg, ugyanakkor a navigátor telefonja kiesett a borulás során a kocsiból. Keresték, de nem találták, úgyhogy este 11 óra után visszament, remélve, hogy egy másik mobilról felhívva a csendben és sötétben könnyebben meghallja és meglátja. Szerencséjére így is lett, már csak az autón kellett izgulniuk.

A kocsit az eset után beszállították a trieri szervizparkba, ahol a technikai ellenőrök azonnal szemrevételezték a Hyundai-t, ahol csak egy kisebb sérülést találtak a bukócsőrendszeren. Mivel a bukócső Hyundai-gyártású, a csapat kivághatta a húsz centis darabot, és betehetett a helyére egy ép elemet. „Van egy kis munkánk, de oké az autó” – nyilatkozta a Hyundai Motorsport szóvívője. „Néhány elemre szükség van, ajtókra, talán szárnyra is, egy szélvédőre és egy kis ragasztószalagra, de rendben lesz.” Ennél azért többről volt szó, a Hyundai motorhome középső szektora teljesen elfüggönyözésre került, az arra járók csak a flex hangját hallhatták még este hatkor is és érezhették az égett fém szagát.

„Egy kis hiba volt ez a részemről” – magyarázta Neuville. „Hozzáértem belül a kis töltéshez, ami miatt lesodródtam kicsit az ívről és meg kellett próbálnom visszajönni. A hátsó kerék a laza felületre ért, és nagyon lassan beborultunk a szőlőültetvénybe. Beragadtunk oda, az egyik kerék kiszakadt.”

„A javítás délután 2 óra körül kezdődött.” – mesélte a szóvívő másnap délelőtt. „Kicseréltünk mindent. Minden karosszériaelemet, még a tetőt is levágtuk és újra cseréltük. Ugyanakkor úgy döntöttünk, hogy motort nem cserélünk. A 7-es rajtszámú kocsira dedikált szerelők egész éjszaka dolgoztak, kezdetben a 8-as számú csapat segítségével. Nem akartuk, hogy senki se aludjon, úgyhogy őket a 20-as autó kollégái váltották, mikor megérkeztek reggel. Hoztunk is valakit, aki jól ismeri az autót, de a főhadiszálláson, Alzenauban volt, nagyjából 220 kilométerre innen.

Nem siettettük a munkát. Jobbnak láttuk kihasználni az időt és a munkát megfelelően elvégezni, az eredmény pedig gyakorlatilag egy új autó lett, amikor reggel 7:30-kor minden elkészült. Néhány volkswagenes szerelő átjött megnézni az utolsó fázist, ők spontán megtapsolták, amikor Thierry beindította a kocsit és egy gyors ’rendszerellenőrzést’ végzett körbemenve a szervizparkban. Szép gesztus volt.”

A szerelők tizennyolc órát dolgoztak Neuville autóján, mire másnap reggelre, éppen akkora, mikor el kellett rajtolni, elkészültek az autóval. Az i20 WRC szinte makulátlan állapotban várta pilótáját, aki az előző este gyalog volt kénytelen átmenni a Porta Nigra előtt felállított rajtdobogón. Neuville nem volt letörve, jókedvűen magyarázta a rajtceremónia előtt vetélytársainak, mi történt, és csak reménykedhetett benne ekkor még, hogy csapata csodát tesz.

Az első gyorsaságin a belga páros mindössze a tizenkettedik időt autózta, köszönhetően egy apró kézifékproblémának is, majd elkezdett felkapaszkodni. Neuvillék a nap utolsó szakaszának céljába az összetett értékelés ötödik helyén érkeztek már, ugyanakkor ezen a gyorsaságin a Hyundai rájuk ijesztett, mivel a túlmelegedett kipufogórendszer miatt füst szűrődött az utastérbe.

Szombaton tovább lépkedett felfelé a 7-es rajtszámú autó, az esti parc fermébe már a harmadik helyen állhatott be. A záró napon reális esély a dobogó második fokára mutatkozott, de az ellenfelek hibáztak, így az egész hétvégén felszabadultan versenyző Neuville-Gilsoul kettős két szakasszal a vége előtt az élre került, és ebben a pozícióban is állhatott fel a céldobogóra a pezsgőt locsolni.

A rali világbajnokságra egy évtized után visszatérő Hyundai új korszakának kilencedik versenyén ezzel megszerezte első győzelmét. A sikert Dani Sordo és Marc Marti tette teljessé, akik a második helyre kormányozták a dél-koreaiak másik autóját.

Ezzel a rali világbajnokság dicsőséglistájára új futamgyőztes pilóta, navigátor és gyártó iratkozott fel.

 

Andrew

 

2014. augusztus 25.