Get Adobe Flash player

Hírek: Hyundai i20 WRC - Neuville első világbajnoki sikere

 

Neuville első világbajnoki sikere

 

Úgy tűnik, a belgák világbajnoki specialitása az, hogy a megfelelő időben a megfelelő helyen legyenek. Thierry Boutsen Ayrton Sennától örökölte meg első Forma-1-es győzelmét az 1989-es Kanadai Nagydíjon, miután a brazil autójának motorja két körrel a verseny vége előtt felrobbant.

Francois Duval első és egyetlen diadalát szintén megörökölte a 2005-ös ausztrál rali világbajnoki futamon, amikor Petter Solberg Subaruja végzetes ütközést szenvedett el egy kenguruval, valamint Sebastien Loeb egy fában kötött ki a Citroennel. 2014-ben Thierry Neuville volt a soron, aki úgy szerezte meg első rali világbajnoki futamgyőzelmét a Deutschland Rallye-n, hogy előbb Jari-Mati Latvala, majd Kris Meeke esett ki az utolsó napon vezető helyről.

Bármilyenek is voltak a körülmények, Neuville szerint nem csorbítottak sikerének belga fogadtatásán. „Természetesen nagyon sok pozitív visszajelzés érkezett a média részéről. A rádiókat, televíziókat és az újságokat nagyon érdekelte ez a verseny, természetesen nagyon sok publicitást kaptam, mivel a Német Rally egy olyan futam, ami nagyon közel fut az otthonomhoz, ami óriási különbség.”

Furcsa egybeesés, hogy a Deutschland Rallye ugyanazon a napon ért véget, mint mikor az idei Belga Nagydíjat rendezték, ami nemcsak Thierry hazájának legnagyobb versenye, de Spában tartják, mely nagyon közel helyezkedik el a versenyző szülővárosához, St Vith-hez. Ez egy különös hely, az anyanyelv itt nem francia, nem is flamand, hanem német.

Különleges tehát, hogy a Forma-1-es nagydíj ugyanazon a napon ilyen közel volt egy rali világbajnoki futamhoz. „Ez nem volt így tökéletes, de a belga verseny szerencsére nem volt olyan érdekes idén, úgyhogy tulajdonképpen elég sokat tudósítottak rólam, és a szurkolók is hazaértek, mielőtt a verseny kezdődött volna. Televízión nézve azt nem volt ütközés.”

Thierry Neuville mindössze a második belga versenyző, aki rali világbajnoki futamot nyert, ez kilenc évvel Duval tettét követően történt, aki a raliversenyzők egy korábbi generációjához tartozik. „Igen, ismerem Francois-t, váltottunk is talán néhány szót, de nem sokat. Nem vagyok benne biztos, hogy a 2005-ös ausztrál győzelmének idején nyomon követtem, mi is történik a ralisportban. Nem hinném, hogy így volt.”

A 2014-es Deutschland Rallye egy olyan futam volt, amit a szurkolók aligha felednek, Thierry számára pedig nem csak a szerencse hirtelen változása miatt feledhetetlen. A kezdetekkor mindenki a futamot megelőző shakedown balesetével volt elfoglalva. De mi is történt ott? Elmondása szerint egy lágy borulás volt, kívülről azonban nem így nézett ki. „Lágy volt! Nem hittem volna, hogy hatot borultunk, de mikor megnéztük később a videót, látható volt, hogy a kocsi nem érte a földet, hanem a szőlő felett pörög! Ez volt, ami miatt nem sérült meg nagyon. Majdhogynem nem is volt mechanikus sérülés, kivéve, hogy az egyik ajtó leszakadt, egyébként csak karosszériaelemek sérültek. Miután a csapat az egész éjszakát azzal töltötte, hogy megjavítsa, az autó tökéletes volt, kifogástalanul működött, és jó érzésem volt. Pszichológiailag nem gondoltam a balesetre, mivel tudtam, az egy nagyon-nagyon kicsi hibának volt az eredménye a versenyvonalon, a kanyar csúcspontján. Nem lehetett túl jól látni azon a helyen, egy kicsit túl korán fordultam, és ez történt. Általában egy ilyen hibából úgy jövünk ki, hogy csupán a felni karcolódik meg. Ezúttal egy nagy esés lett belőle.”

A versenyen aztán az autó hirtelen megtelt füsttel. „Úgy tűnik, hogy kipufogó elmozdult egy kicsit, hozzáért valamihez, a kardánalagút felforrósodott és a hőálló borítás megolvadt. Nagyon rossz volt a füst a szemeimnek, majdhogynem sírtam a szakaszon. Néhány kilométerrel a rajt után volt már egy kis füst a kocsiban, azt hittük, hogy a motorból folyik egy kicsit az olaj. Aztán azonban egyre nagyobb lett a füst, úgy gondoltuk, hogy az ajtón keresztül jön a cockpitbe, valójában azonban a kocsi belsejéből jött. Az utolsó néhány kilométeren már tényleg szörnyű volt, nagyon kellemetlen, de időveszteség nélkül akartuk folytatni. Úgy döntöttünk, anélkül megyünk el a célig, hogy megállnánk, aztán megnézzük, hogy mi ég.”

Úgy tűnik, a Hyundai Motorsportnál folyamatosan válik egyre szebbé az élet. Thierry emlékezetében már távolinak tűnnek a monte-carlói első szakaszon elszenvedett baleset képei. Azóta egy új motor is dolgozik az i20 WRC-ben. „Összehasonlítva, hogy hogyan mentek a dolgok Monte-Carlóban az év elején, nagy a fejlődés a megbízhatóságban, a teljesítmény tekintetében azonban csak egy kis előrelépés történt. Mindenhol történtek fejlesztések, a karosszérián, a felfüggesztésen és a motoron is. Most már van egy alternatív sebességváltón is aszfaltra, korábban mindenhol a murva specifikációjú váltót használtuk. Nagyon sok kis változás történt már.”

A Hyundai Thierry negyedik ralicsapata ugyanennyi év alatt. Az élet gyorsan változó forgatókönyvet írt számára. 2011-ben még a Peugeot-nál volt, 2012-ben a Citroennél, 2013-ban az M-Sportnál és most, 2014-ben a Hyundai-nál. A 26 éves versenyző arról is beszélt, hogy a korábbi csapatokkal összehasonlítva milyen a Hyundai, mennyire különbözik, mik a jellemzői.

A Peugeot a ralisport más formájával foglalatoskodott, tehát a Citroen volt az az alakulat, mely a rali világbajnokságra vitte – junior versenyzőként – Thierry-t. Hogyan működött ez? „A Citroen nagyon professzionális volt, nagyon francia, de egy igazi gyártói csapat. Nincs több különleges emlékem a Citroennél töltött időkről, mivel csupán a junior csapatnak voltam a tagja, úgyhogy kétségtelen, hogy az autóm nem rendelkezett a legújabb alkatrészekkel, illetve nem volt meg a hozzáférés mindenféle információhoz. Amikor junior vagy, nem tudod a hivatalos versenyzők titkait. Amikor az M-Sporthoz kerültem, az családiasabb volt, nagyon remek volt a hangulat. Természetesen lehetett érezni, hogy ez inkább Malcolm saját üzlete, de jó úton ment.

Úgy végezték a dolgokat, ahogyan egy rendes csapat, de a hangulat természetesen más volt. Azt mondhatnám, hogy az M-Sportnál mindenki szereti a munkáját. A Citroen emberei is szeretik a munkájukat, de ők arra is mennek, hogy pénzt keressenek. Mindkettő százszázalékosan professzionális, nem érhetnének el eredményeket, ha nem így lenne.

Ebben az évben a Hyundai-nál még mindig az autó fejlesztésével foglalkozunk és azzal, hogy egy jó csapatszellemet hozzunk létre. Időre van szükség egy százharminc fős csapatnál, hogy egy jó csapatszellem alakuljon ki. Azt mondanám, hogy a német verseny alatt egy új csapatszellem alakult ki, egy nagyon kellemes családias érzés volt a teljes hétvége során. Mindenki teljes gőzzel dolgozott és nagyon koncentrált. Korábban nem volt ezen a szinten a csapatszellem, de most már azt láthatjuk, hogy munkánk a megfelelő irányba tart.”

A belga pilóta a rali világbajnokság jelenlegi helyzetéről is ejtett néhány szót. „A Citroennél Sebastien Loeb úgy döntött, hogy fokozatosan visszavonul a ralisporttól, ők nem invesztálnak túl sokat a ralisportba, az M-Sportnál pedig még kevesebb pénz áll rendelkezésre, úgyhogy egyik csapatnak sincs meg ugyanaz a fejlesztési lehetősége, mint a Volkswagennek. Jelenleg nincs senki, aki csatába szállna a VW-vel, bár a jövőben közelebb fogunk kerülni hozzájuk. Nem tudom, hogy hogyan tudna velük más csatába szállni. A Volkswagen sikereinek titkáról azt mondanám, hogy természetesen a pénz az.

A csapat nagy tapasztalattal érkezett már, nem kellett csapatot építeniük, az kialakult már több évvel korábban a terepralis tevékenységek során, úgyhogy az autóra fókuszálhattak, és a tapasztalataikat a másfél éves, versenyen történő fejlesztésekre fordíthatták, mely a gyári WRC autó bajnokságba történő nevezése előtt történhetett. Azt nézve, ahogyan Ogier és Latvala küzd egymással, ez nagyon jó, de nem folytatódhat így. Latvala sokat fejlődött idén, de még mindig Ogier az elsőszámú, ő nagyon konzisztens és gyors. Ahogyan láthattuk, mikor a Citroennél volt, nem rettent meg attól, hogy panaszkodjon csapattársára, Loebre, úgyhogy nem fog megrettenni attól sem, hogy Latvalára panaszkodjon és megpróbálja nehézzé tenni az ő életét.”

És hogy mik Neuville céljai a szezon hátralévő részére? „Nehéz jobban teljesíteni, mint ahogyan teljesítettünk Németországban, ahol a csapat az első két helyen végzett, de természetesen az a célom, hogy további dobogós helyezéseket gyűjtsek az év végéig és további szakaszgyőzelmeket szerezzek.”

 

Andrew

 

2014. szeptember 10.