Get Adobe Flash player

Hírek: Citroen DS3 WRC - Meeke borulása, a Citroen jövője

 

Meeke borulása, a Citroen jövője

Kris Meeke a rejtélyes véget ért MINI-s kiruccanás után a Citroen Racingtől kapott lehetőséget, hogy tehetségét világbajnoki környezetben bizonyítsa ismét. A brit Finnországban mutatkozott be a francia csapatnál, ahol Khalid Al Qassimit helyettesítette. Jó ritmusban közlekedett a tempós gyorsaságikon, de az utolsó előtti szakasz, a hírhedt Ouninpohja kifogott rajta, összetörte DS3 WRC-jét.

Ettől függetlenül Yves Matton csapatvezető bizalmat szavazott Meeke-nek újból, aki Ausztráliában már a gyári alakulat tagjaként állhatott rajthoz. A kvalifikációt megnyerte a 34 éves pilóta, az első napot pedig a dobogótól néhány tizeddel lemaradva a negyedik pozícióban zárta.

Meeke a második nap első gyorsaságijának céljában azt nyilatkozta, hogy a saját maga által generált nyomást érzi, semmi mást. A csapatvezető, Yves Matton korábban is elmondta, új versenyzőjük Finnországban megmutathatta sebességét, Ausztráliában ugyanakkor a célba érésre kell figyelnie, a franciák ugyanis arra koncentrálnak, hogy a csapatok között megpróbálják befogni a Volkswagent. Szombaton a nap közbeni szervizben állítottak a DS3 első differenciálművének előfeszítésén és a felfüggesztésen is, ami Meeke szerint tökéletesre sikerült.

Ehhez képest a szombat délutáni első szakasz közepén hibázott, és több bukfencet bemutatva nem tudta folytatni a versenyt. Matton az esetet követően érthető módon csalódottan nyilatkozott. „Nem tudok még mit mondani, mivel nem tudtuk elérni őket. Nem tudunk semmit, senki sem látta még az autót. Az szervizben azt mondtam Kris-nek, tartsa a tempót, ne maradjon le Thierry-től nagyon, aztán majd holnap meglátjuk, megpróbáljuk-e elkapni őt vagy sem. Az biztos, nem vagyok boldog. Nem azt csinálta, amit kértem tőle. Az ellenkezője történt, mint amit kértem” – nyilatkozta Matton. „Jó tempóval kezdett, úgy tűnt, nem vállal túl sok kockázatot, de beszélnem kell vele, hogy kiderüljön, mi is történt.” Természetesen egyből felmerült a kérdés Meeke citroenes jövőjével kapcsolatban is. „Azt kell mondanom, ez nem segít, de először is beszélek vele, hogy tudjam, mi történt.” A Citroennek ezzel csökkentek esélyei a gyártói világbajnoki címre is. „Ebben a szituációban nehéznek tűnik a dolog. Németországban visszajöttünk huszonhat pontra, de itt csak egy autóval fogunk pontot szerezni, és ha így marad, a Volkswagen kettővel, szóval nehéz lesz, igen.”

Miután visszatért a szervizparkba, Meeke arról számolt be, hogy 5-10 kilométer/órával nagyobb sebességgel érkeztek be a kérdéses kanyarba, mint kellett volna. „Őszintén szólva elkövettem egy apró hibát. A tizenharmadik szakasz aztán sokkal tisztább volt, mint az első teljesítéskor, raliversenyzőként pedig meg kell próbálni reagálni a változások esetén a különböző útviszonyokra. Ahogyan tisztábbá válnak a körülmények, a második áthaladáskor a féktávok lerövidülnek. Egy másodikas jobbos laza talajú féktávjához érkeztem rövidebbre vettem a féktávot ennél a kanyarnál, és sajnos kicsit késő volt, túl gyorsan érkeztem a kanyarba. Meghúztam a kéziféket, elkezdtem befordulni a kanyarba. Azt hittem, megúszom, de az autót megdobta egy bekötőút. Volt rá időm, hogy azon gondolkodjak, ’OK, rendben lesz ez’. Az autó majdnem megállt, minden rendben volt. A rézsű 45 fokos volt, és emiatt a kocsi lassan elkezdett borulni.

A Citroen hétszer fordult át a tetején, de mivel ezt lassan tette, nem keletkezett benne nagyobb kár.

„Nem tudom, hogy a technikai felügyelők mit fognak mondani. Nem nézett ki rosszul az autó, beültem, vissza tudtam menni az útra. A szakaszt ugyanakkor nem volt lehetőségem befejezni, mivel az egyik lengéscsillapítóból elfolyt az olaj, emiatt leült az autó.”

„Azért jöttem, hogy hiba nélkül végezzem a munkámat, saját tempómban vezessek, és ez volt az, amit csináltam is, de elkövettem egy hibát. Sajnálatomat fejezem ki a csapat felé, mindannyian sokat tettek ezért a versenyért, mi pedig a számukra tökéletes pozícióban voltunk. Nem tudok mit mondani, mondanom sem kell, nagyon sajnálom.”

A hiba Meeke jövője szempontjából meghatározó is lehet, de a Citroen is gondolkodhat, kit szerződtetnek 2014-re. Mikko Hirvonen egész évben árnyéka önmagának, Sordo ugyan nyert egy futamot aszfalton, de a világbajnokság nagyrészt murván zajlik, ahol a spanyol elég gyengén muzsikál. Meeke két lehetőségből kétszer törte össze a kocsit. Thierry Neuville tavaly hajtotta a franciák autóját, elég sok hibával. Akkor nem ígértek a belgának teljes szezont erre a szezonra, aki átment inkább az M-Sporthoz, idénre pedig megtáltosodott. Matton talán nem dobta ki azt a cetlit, amin Neuville telefonszáma van…

 

Andrew

 

2013. szeptember 14.