Get Adobe Flash player

Hírek: Volkswagen Polo R WRC - Beszélgetés Jost Capitóval

 

Beszélgetés Jost Capitóval

A Volkswagen Motorsport vezetője Jost Capito a saját honlapjuknak adott interjúban beszélt csapata rali világbajnoki sikereiről, elmagyarázta, hogy a csapatutasítás náluk miért tabu, de egyúttal előre is tekintett.

 

- Kilenc cím három év alatt. Meg kell még mindig csípned magad, hogy biztos legyél benne, nem álmodsz?

- A sikerek miatt, amiket 2013 óta élvezünk, a legutóbbi címek talán nem jelentenek teljes sokkot. Ez azonban nem teszi őket kevésbé különlegessé.

- A három jó oka a sikereknek?

- A pilóták, a csapat és a Volkswagen. A Volkswagen ellátja azokkal az eszközökkel a csapatot, amik ahhoz kellenek, hogy az sikeres legyen. Ez azonban nem jelenti automatikusan azt, hogy sikeres leszel. Ez az alap, amiből győztes csapatot lehel formálni, mely képes sikeresnek lenni. Az autó teljesítménye különösen fontos a ralisportban. Más sportágakkal összehasonlítva azonban a pilóta még fontosabb. A három legjobb pilóta van nálunk a fedélzeten.

- Milyen szerepet játszik a Volkswagen Motorsport a Volkswagen nagy térképén?

- A Volkswagen Motorsport GmbH egy lényeges része a Volkswagen AG-nak. A kutatás-fejlesztési vezetőknek riportálunk. És mindenképpen ez kell, hogy legyen az út. Egy kis vállalat számára lehetetlen egy, a rali világbajnokság sztenderdjének megfelelő versenyképes kocsit fejleszteni egy automobil gyár támogatása és know-how-ja nélkül. Aktív információcsere zajlik a Volkswagen Motorsport GmbH autósportban járatos szakértői és a Volkswagen AG fejlesztői között. Más gyártókkal ellentétben pedig a Volkswagennek nincs egy független csapata, mely gondozza az autókat, ehelyett egy gyári alakulata van, ami gondját viseli az ilyenfajta dolgoknak.

- Milyen szerepet játszik ez?

- Szoros kapcsolat van a Volkswagen fejlesztésével. Kollégaként tekint mindenki a másikra. Nincsenek titkok vagy korlátozások. Amikor valamit kifejlesztünk vagy megtervezünk a Volkswagen Motorsportnál, azonnal átkerül a gyártásba. A fejlesztők mindig ott állnak az autók mellett, amikor összeszerelik azokat. Ott vannak a teszteken és a versenyeken is. Általánosságban ez egy nagyon homogén csapat, nincs két- vagy háromfelé osztódás.

- Mi a gondolatod a Volkswagen Motorsport csapatszelleméről?

- A csapatban mindenkinek éhesnek kell lennie a sikerre. Az autósport minden tekintetben a sikerről szól. Minden más a második helyre kerül. Úgy gondolom, mi megvalósítottuk ezt a gondolatot a gyakorlatban is. A győzelemnek örömnek kell lennie. A győzelem nem lehet természetszerűség. Nálunk minden győzelem különleges, és úgy ünnepeljük, mint az elsőt. A csapatban mindenki szeret nyerni és utál veszteni. És amikor nyerünk, együtt nyerünk.

- Autósport vezetőként tudnád szemléltetni, hogyan kell egymással dolgozni?

- Főnökként szemléltetned kell mindig, hogy hogyan kell egymással dolgozni. A vezetőségi kultúrának a főnöktől kell jönnie. És biztosnak kell benne lenned, hogy átmegy ez a teljes vállalaton. Tudnia kell mindenkinek, hogy mi a szerepe.

- Mi a jellegzetes a Volkswagen csapatszellemében?

- Nem fejeztünk be egy versenyt egy olyan hiba miatt, ami a Polo R WRC összeszerelése során történt. Ezt követően nem azt próbáltuk meg megtalálni, hogy ki követte el a hibát, hanem azt, hogy hogyan történhetett ez és mi ment rosszul a folyamatainkban. Nem történt felelősségre vonás. Megpróbáljuk elkerülni, hogy a hibák megtörténjenek. Ez a munkánk és a vezetőségi stílusunk jellemzője.

- Ez azt jelenti, hogy senkinek sem kell félnie attól, hogy hibát követ el?

- Természetesen megpróbálja elkerülni mindenki, hogy hibázzon. Megpróbáljuk úgy kialakítani a folyamatainkat, hogy a lehető legtöbb hibát zárjuk ki. Ugyanakkor ha valaki fél a hibázástól, el fogja kerülni a kockázatvállalást. Ez pedig túl konzervatívvá teszi őt. Eléggé haladó gondolkodásúak vagyunk: bárki bedobhat új ötleteket. Még ha semmi sem jön ki ezekből, mégis jobb, mintha egyáltalán nem lennének ötleteink.

- A 2015-ös szezont új autóval kezdtétek. Mennyire voltatok magabiztosak, hogy sikeresek lesztek ismét?

- Amikor fejlesztünk és tesztelünk egy kocsit, nagyon óvatosan tesszük azt. Tudjuk, hogy gyorsabb vagy lassabb-e egy autó. Amit nyilvánvalóan nem tudunk, hogy mire képesek az ellenfelek. Hatalmas mértékű a bizalmunk ugyanakkor, hogy a fejlesztési lépéseink elég jók ahhoz, hogy versenyképesek maradjunk.

- A csapatutasítás tabu a Volkswagen Motorsportnál. Miért van ez így?

- Úgy vélem, a csapatutasítások megmérgezik a csapatszellemet. Megosztottságot eredményez a csapaton belül. Meggyőződésem, hogy több pontod és nagyszerűbb sikereid lesznek az év végére csapatutasítások nélkül. A csapaton belüli egészséges versengés csak csapatutasítások nélkül lehetséges – amikor mindenki a legjobbját nyújthatja. És amikor mindenki a legjobbját nyújtja, az az, ami a csapatot előre viszi. Ez fontosabb, mint az, hogy bármelyik egyéni versenyző húzzon hasznot rövidtávon.

- Mi olyan különleges a három volkswagenes pilótában?

- Ismét ugyanarról van szó, a csapatszellemről szól minden. A pilóták nem titkolóznak a másik előtt. Nem kell, hogy a legjobb barátok legyenek, de kollégaként tisztelik egymást, és megosztják az információikat. Mindannyian elsőként, másodikként és harmadikként akarnak végezni és megnyerni a gyártói bajnokságot számunkra. Mint ilyen, az egyik pilóta támogatja a másikat. Nem lenne lehetséges ez, ha csapatutasításokat alkalmaznánk.

- Mi volt a legérzelmesebb pillanatod az elmúlt három évben?

- Számos ilyen volt. Nehéz kiemelni egyet a többi közül. Az első gyorsasági szakasz megnyerése a 2013-as Monte-Carlo Rallye-n. A győzelemre menni azon a versenyen. Seb első egyéni címének megnyerése Franciaországban 2013-ban. Megnyerni az első gyártói címet Spanyolországban 2013-ban. Az első egy-kettő-három Ausztráliában 2014-ben, aztán az egy-kettő-három Németországban 2015-ben. Sok hihetetlen élmény van, amire mindig is emlékezni fogok.

- 2017-ben új szabályok lépnek életbe. Ez jó irányba történő lépés?

- Igen. Már most kimagasló szabályzatunk van. Mindegyik gyártó autója versenyképes. A szabályok biztosítanak bizonyos fokú technikai szabadságot, ugyanakkor kontrollált környezetben teszik ezt, hogy megakadályozzák, hogy a költségek rakéta módjára elszabaduljanak. A legjobb csapat építheti a legjobb autót, és a legjobb pilóta nyerhet – mint ahogyan lennie kell az autósportokban – anélkül, hogy mesterségesen bolygatnák a versenyképességet. Ezek a nagyszerű szabályok folytatódnak a 2017-es verzióval. Az autók egy kicsit nagyobb teljesítménnyel fognak rendelkezni, és általában véve látványosabbak lesznek. Kétségtelen, hogy ez egy jó irányba történő lépés.

- Mát most vágyakozol tehát a 2017-es szezonra?

- Mindannyian várjuk az új autót. Élvezi mindenki, hogy azon dolgozhat. És ha egy újabb gyártó csatlakozik hozzánk a Toyota formájában, ez azt fogja jelenteni, hogy az öt legnagyobb gyártó közül négy nem csak a világ bemutatótermeiben halad fej-fej mellett, de a rali világbajnokságon is. Korábban sosem történt ilyen, és extra lökést ad minden érintettnek.

 

Andrew

 

2016. január 3.