Get Adobe Flash player

Hírek: Volkswagen Polo R WRC - Latvala: világbajnoki cím? Dolgozom rajta!

 

Latvala: világbajnoki cím? Dolgozom rajta!

Jari-Matti Latvala megnyerte az idény második rali világbajnoki futamát, a Svéd Rally-t, így Mexikóba listavezetőként utazhat. Saját csapata, a Volkswagen Motorsport készített a finn versenyzővel egy interjút, melyben Latvala beszél a csapattársával, a világbajnoki címvédő Sebastien Ogier-vel folytatott csatáról, új mentáltréneréről, példaképéről, Henri Toivonenről és ambícióiról is.

- A szezon első murvás versenye Mexikó. Hogyan készül a Volkswagen erre?

- Két napot töltöttünk Spanyolországban, hogy felkészüljünk a Mexikó Rally-ra. Az egyik nap én ültem a volán mögé, a következőn pedig Sebastien. Seb hihetetlenül gyorsan alkalmazkodik az új körülményekhez. Gyorsabban, mint én. Nekem szükségem van murván egy kis bemelegítésre. Gyakran használom ehhez a shakedown-t, hogy hozzászokjak az útfelülethez. Pontosan ez volt a helyzet a Brit Rally-n is a tavalyi szezonban. Ha nem megyek murván két hónapot, rögtön észreveszem.

- Mit vársz a Mexikó Rally-tól?

- A győzelem természetesen extra önbizalmat adott. Ugyanakkor ha első vagy, realistának kell lenned. A győzelmi esélyeid csekélyek, ha Mexikóban megengedsz magadnak egy hibát. 2012-ben a friss svéd győzelemmel utaztam Mexikóba. Akkoriban nagyszerű érzésem volt a Mexikó Rally-val kapcsolatban, de aztán sajnos ki kellett állnom. Azt kell nézni, hogy annyi pontot kell gyűjteni, amennyit csak lehet. Ez nem a legerősebb ralim, de természetesen lehetséges a győzelem, ugyanakkor nem ez a fő célom. Egy dobogós helyezés szuper lenne.

- Te vagy most a rali világbajnokság listavezetője. Nagy lesz a csata közötted és Sebastien Ogier között?

- Remélem. Egy dolog azonban biztos: Seb átkozottul éhes lesz a győzelemre Mexikóban. Természetesen én is világbajnok szeretnék lenni. Ez a nagy ambícióm. Ehhez tökéletes csomagra van szükség, ezen dolgozom. De vannak mások is, akik erről álmodnak, emiatt most csak egyetlen versenyre koncentrálunk. Seb nagyon erős. Ha valaki le akarja győzni őt, folyamatosan a legjobbját kell teljesítenie, minden talajtípuson.

- Mit gondoltál a Svéd Rally-n, amikor Ogier hibázott?

- Ő is csak ember. Ha visszaemlékszünk az előző szezonra, az az ember benyomása, hogy Seb sosem hibázik. Meggyőződésem, hogy minden egyes versenyző elkövet hibákat egy futam során. Még egyszer, mindannyian emberek vagyunk.

- Jó teljesítményeddel növeled a nyomást a csapattársaidon…

- Versenyzőként természetes, hogy figyeljük csapattársaink teljesítményét. Amikor Seb annyira gyors volt tavaly, nagyobb nyomás alatt találtam magamat. Ennek ellenére úgy gondolom, profik vagyunk és tudjuk, hogyan kezeljük a nyomást.

- Félsz Ogier-től?

- Ő egy nagyon erős versenyző. Mentálisan is. Minden felületen otthon van. Bizonyára nehéz legyőzni, de ennek ellenére sosem kell félni tőle. Ha félsz, nem fogsz elérni semmit sem. Tisztelned kell a többi versenyzőt, de sosem szabad félned. Ahogyan említettem korábban, ha világbajnokságot akar nyerni valaki, egyenletes teljesítményt kell nyújtania.

- Együtt dolgozol ebben a szezonban egy mentáltrénerrel. Mi változott számodra ezzel?

- Jobban figyelek az érzéseimre. A múltban mindenáron meg akartam nyerni egyes versenyeket. Aztán gyakran rosszra fordult minden, és túl sokat akartam. Az ilyen pillanatokban az önbizalmam nulla volt. A mentáltrénerem megtanított arra, hogy figyeljek az érzéseimre. Ha azok nem ideálisak, jobb egy fokozatot visszakapcsolni. Egy másik dolog, hogy most jóval többet kommunikálok Miikkával, a navigátorommal. Most van egy stratégiánk, egy tervünk. A csapatmunkánk nem is lehetne jobb. Közbelép, ha túl sokat akarok. Ez nem így volt, amikor megkezdtük közös pályafutásunkat.

- A te ölteted volt együttműködni egy mentáltrénerrel?

- A csapat ötlete volt ez. Úgy gondolták, tudok fejlődni ezen a területen. Christopher a Brit Rally idején lett a mentáltrénerem, azóta száz százalékosan megbízok benne. Megtanultam tőle, hogyan fókuszáljak valamire, és ha elvesztem a figyelmemet, hogyan jöjjek vissza. Néha túlságosan is izgatott voltam a versenyek előtt. Megtanított arra, hogyan közelítsek meg nyugodtabb módon egy versenyt. Nem szeretnék belemenni a részletekbe, de ezeket leginkább relaxációs és koncentrációs gyakorlatokon keresztül tudom kezelni.

- A Volkswagen dominált a legutóbbi futamokon. Mit gondolsz, folytatódhat ez a murván is?

- Négy gyártó van jelen a rali világbajnokságon. Ha a Hyundai-t nézem, azt kell mondani, nagy előrelépéseket tettek már, de kell még egy kis idő nekik, hogy elérjék a csúcsot. A Volkswagen sokkal több tapasztalatot tudott gyűjteni a bemutatkozása előtt. Biztos vagyok benne ugyanakkor, hogy egyik vagy másik csapat is tud ebben a szezonban kimagaslót mutatni.

- Honfitársad, Marcus Grönholm 2002-ben volt világbajnok. Nincs itt az ideje, hogy újra legyen egy finn világbajnok?

- Ez helyez rám egy kis nyomást, mivel tizenkét éve, hogy finn pilóta utoljára világbajnok volt. Az elmúlt húsz évben volt több finn világbajnok is egymást váltva. Finnországban az embereknek nagy reményük van bennem, még ha a ralisport vesztett is a népszerűségéből valamennyit. Ha meg tudnám nyerni a címet, biztosan növekedne a sport népszerűsége Finnországban.

- Nagy Henri Toivonen rajongó vagy. Miatta is szeretnél világbajnok lenni?

- Van jó néhány párhuzam Henri és az én pályafutásom között. Fiatal pilótaként aratta első győzelmét, majd egyre több tapasztalatot gyűjtött. 1986-ban, abban az évben, amikor meghalt, megnyerte a Monte-Carlo Rallye-t és Svédországban is vezetett sokáig. Szuper szezonkezdetet vett. Még ha a példaképem is, nem az a helyzet, hogy miatta akarok világbajnok lenni. Számomra ő volt a korszakának legügyesebb pilótája.  Senki sem tudott úgy vezetni egy B csoportos autót, mint ahogyan ő tette. Néha túl sokat is akart.

 

Andrew

 

2014. március 1.