Get Adobe Flash player

Hírek: Volkswagen Polo R WRC - Sven Smeets mesél a Volkswagen sztoriról

 

Sven Smeets mesél a Volkswagen sztoriról

 

A Volkswagen rali világbajnoki belépője hatásosnak bizonyult, a gyártó legutóbbi ralis próbálkozása a sorozat valaha volt egyik legjelentősebb sztorijává nőtte ki magát. A történet sok fejezetből áll, különböző megvilágításba helyezve az eseményeket.

Ezúttal Sven Smeets csapatvezető ad bepillantást abba, hogy hogyan is zajlik az élet a német alakulatnál. Smeets nem idegen a rali világában, elismert navigátor volt a maga korában, csaknem száz világbajnoki futamon vett részt gyári versenyzőként az Opel, a Toyota, a Mitsubishi, a Hyundai, a Peugeot és a Citroen színeiben, utóbbinál megnyerte a 2005-ös Ausztrál Rally-t is Francois Duval mellett. Ezt követően vonult vissza az aktív versenyzéstől és került abba a pozícióba, mint amiben most is tevékenykedik, igaz, akkor még a Citroennél. A Volkswagenhez két évvel ezelőtt csatlakozott.

- Hogyan értékeled a csapatnál eltöltött időszakot?

- Ez az év a megerősítés éve volt számunkra. Ez tulajdonképpen egy olyan esztendő volt, amikor a csapat felnőtt és nagyon éretté vált véleményem szerint, a két pilótánk pedig egy nagyon jó csatát biztosított a rali világbajnokságnak. Egy kis fekete folt természetesen a Deutschland Rallye, mivel az igazat megvallva nagyon akartuk a győzelmet otthon a Volkswagennek – katasztrófa volt a csapat számára immár a második éven is! Ez egy szégyen volt.

- Hogyan működik a csapat, mi a filozófiája, összehasonlítva például a Citroennel?

- Nem mondhatnám, hogy sok számottevő különbség lenne. Természetesen több különböző nemzetiségünk van, úgyhogy jobban befolyásolnak bennünket latin emberek, északi emberek, emberek keletről és néhány angol is van. Egy igazi keveréke a nemzetiségeknek, ami, úgy gondolom, nagyon élvezetes. A Citroennél egy francia csapatban vagy. Francia a filozófiájuk, ami belgaként teljesen jó volt számomra. Itt a Volkswagennél ugyanakkor máshogy mennek a dolgok, három nagyon jó elsőszámú pilótánk van például, a csapat pedig megpróbálja pontosan ugyanazt a felszerelést biztosítani nekik.

- Visszagondolva a citroenes időkre a két Sebastiennel, Loebbel és Ogier-val, nincs a Volkswagennek problémája azzal, hogy nem csak egy elsőszámú pilótája van?

- Nagyon könnyű ezt a kérdést megválaszolnunk, mivel hagyjuk őket szabadon csatázni, de ha a jövőben másik csapatok versenyzői ellen is küzdenének, az már egy más történet lenne. Egy nagyon könnyű helyzetben vagyunk, amiben Jari-Matti és Seb indult a bajnokságért, aztán egy olyan csata lett ez a csapattársak között, amit nem zavart meg senki más. Talán egy vagy két éven belül, amikor mások is csatlakoznak hozzánk, nem ugyanez lesz erre a kérdésre a válasz.

- Van egy francia, egy finn és egy norvég pilótátok. Nincs hely egy német számára?

- Ezzel a három versenyzővel kezdtük. Mindig nézzük Németországban, hogy van-e valaki feltörekvő fiatal tehetség. Ha megnézzük az Opel Adam Cup-ot, van néhány érdekes fiatal pilóta, akiket érdemes talán nyomon követni, a célunk azonban az volt, hogy megnyerjük az egyéni és a gyártói világbajnoki címeket. Ehhez olyan versenyzők kellenek, akik ezt el tudják érni és úgy gondolom, nekünk megvannak ezek.

- Belgaként könnyebb egy kulcspozíciót betölteni egy német csapatnál számodra, mint egy francia alakulatot megszokni?

- A belgák nagyon gyorsan alkalmazkodnak talán, bármilyen környezetbe is kerüljenek. A Volkswagen egy német csapat, a legtöbb ember német, de ahogyan említettem is, több, az országon kívülről érkező nemzettel keveredik, úgyhogy inkább egy nemzetközi csapatnak nevezném. Valójában nem német német. Úgy értem, az angol és a német egy szinten van, amikor egy versenyen beszélünk. Nem érzem, hogy szigorúan véve egy valódi német csapat lennénk.

- Nem úgy, mint az Audi régi csapata, mely híres volt a nagyon merev filozófiai megközelítéséről. Hogyan hasonlítják magukat a Volkswagen jelenlegi csapatához?

- Ezt nem tudom megválaszolni. Abszolút ötletem sincs! A Volkswagen mindig is Volkswagen volt. Az ő csapatukban mindig is nagyon sok nemzetközi ember dolgozott, és emiatt úgy gondolom, mindig többféle ember keveredett.

- Hoztál ötleteket a citroenes tapasztalataidból, amit aztán ennél a csapatnál kamatoztathattatok?

- Úgy gondolom, ez része a képnek, hogy új emberek jönnek, és látják a fejlődés lehetőségeit, hoznak ötleteket. Nem csak én, de minden ember, aki érkezik. Ha valakinek van egy jó ötlete, ami jobbá teszi azt, amit csinálsz, el kell fogadnod, el kell hagyni a saját utadat és átvenni az ötletet. Ami jobb, az jobb a csapatnak. Egy nagyon is flexibilis csapat vagyunk. Változtatni fogunk, ha látjuk a hasznát, bárkitől is jött az ötlet, alkalmazzuk azt.

- Van valami különös elképzelésed, amivel javítani szeretnéd a csapatot vagy a sportágat?

- Ez egy érdekes kérdés. Ha a csapatot nézzük, azt hiszem, kis fejlesztéseket lehet tenni itt is és ott is. Vannak dolgok, amiket jobban tudunk csinálni, és biztos, hogy megpróbálunk még inkább hibamentesek lenni. Alapvető fontosságú, hogy nem ismétlődjenek meg a hibák. Ha a sport szempontjából nézzük, négy gyártó van ismét, ha pedig a Toyota is csatlakozna hozzánk és feltételezzük, hogy az M-Sport és a Citroen marad a jövőben is, ötöt jelentene, ami nagyon közel van ahhoz a számhoz, mint mikor én is versenyeztem, amikor heten voltunk. Az öt, mindegyik kettő vagy három autóval, jobban a térképre tenné a sportot médiaoldalról. Kissé sajnálatos, hogy jelenleg ez hiányzik.

- Személyes nézőpontodból hogyan érzed, ez egy aranykor, vagy visszamennél inkább az időben?

- Személy szerint nem vagyok az az ember, aki visszanéz a régi időkre, mivel a sporton ez nem segít. Nem hinném, hogy lenne arra lehetőség, hogy visszatérjünk a ralisport régi időihez. Nem tudsz visszamenni például, hogy az Arganil-hegyekben versenyezzél, mivel az már nagyrészt aszfalt. El kell fogadni azt, hogy mi elérhető most, és előre kell lépni, azt kell nézni, hogy mit tudunk tenni, hogy a jövőben növekedjen a sport. Vannak még olyan elemek a múltból, amiket meg lehet tartani most is anélkül, hogy extrém irányba mennék, hogy kilenc vagy annál is több napot kelljen egy versenyen tölteni, mint ahogyan az Olimpiai Játékokon is teszik. Manapság rövidebbnek kell lennie mindennek, kompaktabbnak, mivel az embereknek nincs annyi szabadidejük most már.

- Beszéltél Arganilról. Mit gondolsz, jó ötlet, hogy a Portugál Rally visszatér északra, mint ahol régen is rendezték?

- Az bizonyos, ahogy amikor az ötletet először bedobták, nagyon boldog voltam, és ha megnézzük a Fafe Rallysprintet, amit mostanság az Algarve-ban megrendezésre kerülő verseny előtt tartanak, látható a ’régi szép idők’ szelleméből valami. Úgy gondolom, ez nagyon jó a sportnak, de Fafe egy szakasz csupán, egy nap. Az biztos, hogy sokkal több ember fogja megnézni a versenyt, amennyiben a Portugál Rally visszamegy északra, mint amennyi Algarve-ban tette. Ez vissza fog hozni a régi idők szelleméből valamicskét, ugyanakkor remélem, hogy kontrollálni tudják majd ezt. Manapság minden a kontrollról és a biztonságról szól. Természetesen nem lehet visszatérni a régi időkhöz, amikor nem voltak pályabírók, talán csak néhány rendőr egy-egy kereszteződésben és ennyi volt. Kontrollálni mindezeket az embereket egy nagy feladat lesz. Nagy kihívást vállaltak azzal, hogy egy modern raliversenyt rendezzenek a mostani stílusban úgy, hogy a régi idők embereinek tömegét látják vendégül közben.

- Ha sikeresek lesznek, jó móka lesz?

- Amennyiben sikerül ez, az a legjobb lehetőség lesz az eseménynek magának, mivel az emberek mindig a régi időkről beszélnek. Amikor a verseny Algarve-ban székelt, egy nagyon kellemes futam volt, nagyon kellemes utakon, de úgy tűnik, mindenki úgy érzi, hogy a Portugál Rally oda tartozik, ahol annak idején volt. Ha sikerül, egy nagy előrelépés lesz nekik és a bajnokságnak is.

 

Andrew

 

2014. december 26.