Get Adobe Flash player

Hírek: Volkswagen Polo R WRC - Latvala svéd múltja, reménye és taktikája

 

Latvala svéd múltja, reménye és taktikája

Jari-Matti Latvala 2008-ban nyerte meg először a Svéd Rally-t, amivel a rali világbajnokság legfiatalabb futamgyőztesévé vált. Azóta még kétszer diadalmaskodott az északi viadalon, idén a futam címvédőjeként utazhat Karlstadba. Miután a jelek szerint igazi téli körülmények várják a mezőnyt a skandináv futamon, a finn pedig a monte-carlói második helyezése miatt ugyanebből a pozícióból rajtol az új szabályoknak köszönhetően két napon keresztül, egy esetlegesen frissen lehullott hóréteg komoly hátrányba hozhatja. A Volkswagen Polo R WRC ugyanakkor felkészítve és beállítva várja a megmérettetést, Latvala mentáltrénere, Chrstoph Treier pedig készen áll, hogy segítse pártfogoltját nem csak a három nap során, de a világbajnoki címig vezető úton is. De mit is mond mindezekről Latvala?

 

A régmúlt

„Havon és jégen tanultam meg raliautót vezetni. A befagyott tavakon szoktam bombaként keresztülszáguldani még gyerekkoromban, úgyhogy otthon érzem magam a Svéd Rally-n. Karrierem kezdetén a Svéd Rally volt a leginkább kedvencem, most már azonban otthon érzem magam bármilyen felületen.”

 

A friss élmények

„Monte-Carlo a valaha volt legjobb szezonkezdésemnek bizonyult, úgyhogy nagyon-nagyon elégedett voltam vele. Természetesen érdekes most Svédországba menni mindössze hat ponttal Ogier mögött, összehasonlítva a tavalyi évvel, amikor tizennégy ponttal voltam mögötte. Oké, nyerte már meg Sebastien ezt a versenyt, de én is – háromszor. Ez az egyik kedvenc futamom, egy teljesen más kihívás a Montéhoz képest. Ott csak a célba érésre koncentráltam. Svédországban azonban nem vezethetek csak biztonságosan, mert remélem, hogy a győzelemért csatázhatok.”

 

A remény

„Emlékszem, 2011-ben havazott az első reggel. Másodiknak rajtoltam Sebastien Loeb mögött, tizennégy másodpercet hoztam rajta, de így is húszat vesztettem a legjobb időhöz képest! Ilyen különbségeket tud ez eredményezni. Remélem, hogy amennyiben jön a hó, küldenek hófúvókat, hogy megpróbálják a havat lefújni, szeretném, ha letakarítanák egy kicsit az utakat. Időbe kerül ez ott, ahol mi fogunk futni. A tesztünk alatt szimuláltunk ilyen feltételeket, és azt találtuk, hogy nagyjából az ötödik vagy hatodik a legjobb rajthely.”

 

A technika

„A régi Polo R WRC-vel mindig volt némi alulkormányozottságom havon. A tesztek azonban megmutatták, az új Polo R WRC fejlődött ebben a tekintetben.”

 

A mentális felkészülés

„Emlékszem, tavaly kicsit határozatlan voltam Svédországba jövet, mert több mint két hónap telt el azóta, hogy teszteltük az autót, aminek nem teljesen örültem. Chrstoph-fal azonban sikerült lépésről lépésre felpörgetnem magamat, aztán elkezdtek működni a dolgok.

Idén könnyebb odamenni, és biztos, hogy a munka, amit Chrstoph-fal végzek, segít. Többet gondolkodhatok minden egyes versenyen egy olyan emberrel, akinek van ebben tapasztalata és aki képben tart engem azzal kapcsolatban, hogy mit is kell csinálnom. A múltban mindig magam gondolkodtam és néha nem tudtam kontrol alatt tartani magamat – ez pedig hibákhoz vezetett. Chrstoph most foglalkozik velem és biztosítja, hogy kövessem a stratégiát.”

 

A taktika

„A svédországi stratégiám elég magától értetődő: olyan gyorsan és olyan jól fogok vezetni, ahogyan csak tudok. Ha azonban az látszik, hogy nincs meg a sebességem vagy a magabiztosságom ahhoz, hogy a győzelemért küzdjek, sokkal fontosabb lesz a bajnokság szempontjából megérteni a helyzetet, nyugodtnak maradni és pontokat szerezni. A negyedik vagy ötödik helyezés jó helyzetbe hozna Mexikóra. Az pedig már egy más történet lehet.

Amennyiben nyernék Svédországban, lehet, hogy az lenne a helyzet, hogy én nyitnám az utat Mexikóban – ami nem ideális. Másrészről viszont senki sem ajándékozna el egy győzelmet, ha az elérhető lenne!

Világbajnoknak lenni azonban nem csak arról szól, hogy a legtöbb versenyt nyerd. Ha okosan játszol, következetes maradsz és a tabella csúcsa közelében vagy mindig, úgy hiszem, még akkor is meglesz az esélyed a címre, ha kevesebb futamon is győzöl. Ez egy kicsit olyan, mint mikor Richard Burns megnyerte a bajnokságot 2001-ben. Egy versenyt nyert csupán, de nagyon-nagyon következetes volt. Ebben az évben az új szabályok támogatják ezt a taktikát nálam.”

 

Andrew

 

2015. február 11.