Get Adobe Flash player

Hírek: DS 3 WRC - Még mindig a bizonytalanság felé?

 

Még mindig a bizonytalanság felé?

Interjú Marek Nawareckivel

Nagy a bizonytalanság egy ideje a rali világbajnokság szervizparkjában, ami a sportág csúcskategóriájában a Citroen jövőjének kérdését illeti.

Az már köztudott, hogy a komoly döntésekre kerül sor a közeljövőben a vállalatnál, főleg azzal kapcsolatban, hogy részt vesznek-e a rali világbajnokságon 2017-ben is, amikor az új World Rally Car szabályok életbe lépnek, ugyanakkor ezt még megelőzi a 2016-os szezon, melyre vonatkozóan több döntést is meg kell hozni hamarosan. A Citroen hosszú ideje használatba lévő autója a DS3 WRC a rali világbajnokságon, mely nagyjából ugyanabban a specifikációban fut, mint az 1,6 literes formula életbe lépésekor, 2011-ben. Még mindig ez a francia gyár fegyvere, és figyelemre méltó, hogy jelen pillanatban az egyetlen kocsi, ami előtte van a világbajnoki értékelésben, a két évvel később bemutatott Volkswagen Polo.

Marek Nawarecki a francia alakulat csapatmenedzsere, ő felel a ralis részleg tevékenységéért azon futamok során, amikor a túraautó világbajnokság futamai ütköznek a raliversenyekkel és Yves Matton, a Citroen Racing első embere távol van. A szakvezető a Katalán Rally-t megelőzően beszélt a 2016-os szezonról.


- Jelen pillanatban azt tudjuk, hogy a tervek szerint folytatjuk a Citroen Racinggel a két bajnokságban, a túraautó és a rali világbajnokságon. Ez a terv, ami eldőlt már, arra azonban várnunk kell, hogy meglegyenek a részletek a rendelkezésre álló büdzséről  és hogy ismerjük a pontos keretet, ami adott lesz számunkra, hogy fel tudjuk állítani a programokat. A partnerkapcsolatainkat is meg kell erősíteni, aztán sokkal precízebben fogjuk tudni mindannyian, hogy mi lesz a program 2016-ra. Ami még mindig döntésre vár, hogy hogy mi lesz a Citroen Racing aktivitása a jövőben, 2016 után, a kettő, a rali világbajnoki és a túraautó világbajnoki program közül melyik kerül megerősítésre, mint a jövő fő programja. Ezen két program egyike lesz az egyedüli a Citroen számára a jövőben.

- Két jelenlegi programról beszélsz, de mi a helyzet a Közel-Kelettel?

- A partnerünk megerősítésére várunk még mindig, mivel a közel-keleti program közvetlenül az Abu Dhabi partnerkapcsolathoz kötődik. Természetesen mindig is érdeklődünk az iránt, hogy folytassuk a Közel-Keleten, mivel egy érdekes kihívás volt ez az RRC-nkkel is és a fiatalt versenyzőkkel is. Bemutattuk a kétkerékhajtású DS3-at ebben a bajnokságban, és úgy gondolom, nagyon hasznos volt ez a tapasztalat. A fiatal versenyzők fejlesztették képességeiket ezen a terepen, ami ugyan különbözik az európai raliktól, de még így is érdekes a sport szempontjából. 2016-ban innen is fogunk látni egy közel-keleti versenyzőt, aki a WRC 3-hoz csatlakozik hatalmas murvás tapasztalatával, megpróbál fejlődni és tenni egy jövőbeli lépést a teljes rali világbajnok szereplés felé.

- Mi a helyzet Kínával és Manfred Stohllal?

- Manfred Stohl egy ügyfelünk, aki mostanában vette meg a felszerelést és két DS3 R5-ös autót. Bemutatott egy tervet egy kínai program felfejlesztéséről. Maga vezetett egy versenyen, és ahogyan értettem, az a terv, hogy helyi pilótákat találjon a folytatáshoz. Nyomon követjük, és megpróbálunk megadni neki minden támogatást, mint ahogyan mindig is tesszük ezt az ügyfeleinkkel.

- Vannak más versenyzők, akiknek a tevékenységét támogatjátok?

- Természetesen a fő program, amit csinálunk a tavalyi junior bajnokkal, Stephane Lefebvre-rel, része a elkötelezettségüknek, mint ahogyan a junior bajnokságot megnyerő pilótának minden évben megvan a lehetősége, hogy a WRC 2-ben versenyezzen a következő évben. Stephane programját sikerült kiterjesztenünk idén és felkínálni a lehetőséget WRC autó vezetésére. Stephane tehát idén még mindig a tanulási folyamatában van, de úgy gondoljuk, nagyon érdekes fejlődést tesz a jó szakaszidőivel és a javuló sebességével. Idén megvolt a lehetősége, hogy megtanuljon sok új versenyt, számára, úgy gondolom, ígéretes ez a jövő szempontjából. A következő évre nincs még meghatározva Stephane programja. Nagyon szeretnénk megtalálni a módját, hogy támogassuk őt, hogy megadjuk számára a lehetőséget, hogy folytathassa a tapasztalatgyűjtést a négykerekessel, de semmi sincs eldöntve még.

- Mi a helyzet Giordanóval?

- Quentin Giordano egy R5-össel teljesített egy pár versenyt idén, aztán egy Regional Rally Car-ral ment a PH Sport pilótájaként. Nagyon jó szinten teljesített. A szezon közepén nehéz időszaka volt, de visszajött, és remélem, hogy a Citroen autóival fog egy programot folytatni a jövő évben. Nem tudom pontosan, hogy mi a terv most.

- Hogyan látod Meeke és Ostberg szezonját eddig?

- Meeke számára ez egy olyan szezon volt, amiben jó teljesítményeket nyújtott. Úgy gondolom, megmutatta egy pár alkalommal, hogy képes olyan tempóban menni, mint a rali világbajnokság leggyorsabb pilótái. Azt gondolom tehát, hogy elkezdte kihasználni a DS 3 WRC tesztelési és fejlesztési munkáival kapcsolatos meglévő tapasztalatait. Voltak nehézségei a versenyek befejezésével kapcsolatos konzisztenciával, történt néhány hiba, ami sajnálatos, mivel ezek nélkül, úgy vélem, olyan pozícióban lett volna, hogy sok pontot gyűjthetett volna a pilóták pontversenyében, és nagyon szoros pozícióban lenne. A sebessége jó, és ennek a szezonnak a végére, kétévnyi citroenes rali világbajnoki versengéssel azt mondhatjuk, hogy kétségkívül az egyik leggyorsabb pilótája a rali világbajnokságnak. Azt látjuk, hogy sokat fejlődött.

Mads számára ez egy újabb jó szezon. Természetesen amit láttunk ismét, tudtuk már, de újfent megmutatta, hogy a bajnokság egyik legkonzisztensebb pilótája. Láttuk a konzisztens pozícióját a korábbi években. Sajnos nem tudott versenyezni Ausztráliában azt követően, ami a pályabejáráson történt, ez elég sajnálatos, mivel e nélkül, úgy gondolom, top pozícióban lenne a pilóták bajnokságában, és ez segített volna nekünk a gyártói bajnokságban is. Azt gondolom, a legfőbb pozitívum ebből a szezonból nem csak a murvás sebessége, hanem a konzisztencia, amit mutat.

- Úgy tűnik, hogy Ostberg folyton elégedetlen az autója beállításaival. Mit gondolsz, jól dolgozik együtt a mérnökeivel?

- Igen, úgy gondolom, hogy jól dolgozik együtt a mérnökeivel, de akkor, amikor probléma történik vagy fejlődni akar valamiben a versenyek során, panaszkodik arra, hogy nem volt tökéletes a beállítás. Ő egy olyan pilóta, akinek összhangban kell lennie az autóval, melynek során megfelelően működik minden, és ha van valami, ami nem ilyen, felveti, ami értékes dolog, mivel az jó visszacsatolást ad a mérnökök felé. Úgy gondolom, kétségtelen, hogy az a munka, amit a mérnökeivel csinál, jó, még ha néha nem is tökéletes minden.

- Ami a gyári csapatot illeti, milyen változások lesznek a jövő évre?

- Ami a WRC autót illeti, dolgozunk ezen a kocsin, van néhány lehetőségünk a jövő évre, de semmi sincs most, amit kommunikálni tudnék már.

- Van bármilyen nyomás a rali világbajnoki csapat versenyzői felállásán történő változtatásban?

- Nem, nincs semmilyen nyomás jelenleg, nincs ilyen a jövő évre. Akarunk egy hosszútávú víziót, amennyiben a rali lesz a fő program a csapat számára a jövőben. Amikor tehát döntés lesz erről és a rali lesz a fő irányvonal a Citroen számára, talán annak tükrében kell meghatározni a jövő versenyzői felállását.

- Mikor lesz döntés a rali világbajnoki csapat 2016-os versenyzőiről?

- A Brit Rally-t követően a lehető leghamarabb, ahogyan azt Yves Matton bejelentette már. Ekkor lesz meg a döntés ideje.

- Van valamekkora valószínűsége annak, hogy Sebastien Loeböt ralikon látjuk ismét?

- Jelenleg semmi sincs tervben ezt illetően. Tudjuk, hogy Sebastien még mindig érdeklődik az iránt, hogy időről időre ralikon versenyezzen, jelenleg azonban nincs terv vagy opció, nincs beszélgetés erről.

- Fog építeni a csapat új autókat 2016-ra? Nem lenne itt az ideje a 404-es kocsit (Meeke egyik autója, ami Loeb kezei között az egyik legsikeresebb World Rally Car-rá vált) a múzeumba küldeni?

- Azt gondolná bárki is, hogy ideje lenne a 404-est múzeumba küldeni? Amint meglesz a döntésünk a jövőről, el tudunk kezdeni száz százalékban a jövőn dolgozni technikai oldalról. 2016-ra biztosan ugyanez a karosszéria lesz, mivel ez még mindig egy jó karosszéria. Amikor döntés születik 2017-ről, tovább fogunk tervezni. Ezt várjuk!

 

Andrew

 

2015. november 7.