Get Adobe Flash player

Hírek: Ford Fiesta WRC RS WRC - Különös tűzeset

 

Különös tűzeset

A Szardínia Rally pénteki napján a harmadik és negyedik gyorsasági közötti összekötő szakaszon Mikko Hirvonen Ford Fiesta WRC-je kigyulladt és teljesen leégett. Az M-Sport vezetője, Malcolm Wilson azt mondta az esetet követően, hogy csapata nem tudja, mi okozta a tüzet.

A Fiesta az után vált a tűz martalékává, hogy Hirvonen és navigátora, Jarmo Lehtinen befejezték a harmadik szakaszt. Wilson szerint lehetetlen lesz megtalálni mindaddig azt, hogy mi volt a probléma, amíg vissza nem szállítják a kocsi maradványait az M-Sport Egyesült Királyságbeli bázisára.

„Miután beszéltem Mikkóval, úgy tűnik, valahol a jobb hátsó keréknél kezdődött a tűz, amit nem értünk. Egy részletes vizsgálat lesz Dovenby Hallban, hogy kitaláljuk, mi történt. Az autó teljesen megsemmisült, semmit nem lehet belőle megmenteni, ami nagy csapás a csapatnak, de a lényeges dolog az, hogy mind Mikko, mind Jarmo rendben vannak” – nyilatkozta az M-Sport World Rally Team vezetője.

„Mikko biztos benne, hogy a tűz a jobb hátuljától indult, a kerékagytól. Azt lehetne gondolni, hogy a fékcső vagy törött lengéscsillapító vagy valami ilyesmi okozta, de teljesen rendben volt az autó. Furcsa, hogy innen indult a tűz, mert ez az üzemanyagtartály, a szellőző és minden más másik oldala” – vélekedett Wilson.

„Fogalmam sincs, mi történt, és nem is hiszem, hogy valaha is rájövünk” – mondta Hirvonen. „A harmadik szakasz után minden rendben volt és úgy működött, ahogyan kell. Megálltunk, levettük a HANS-ot és a sisakot, ellenőriztük a guminyomást, megcsináltuk a szokásos ellenőrzést az autón, és minden rendben volt. Miután újraindultunk, kigyulladt a kocsi. Éreztük a füstöt és mikor visszanéztem, a jobb hátulja lángokban állt. Rögtön megálltunk, de már a tetőt is elérték a lángok.”

Az esetnél megállt a párost követő Sebastien Ogier és Mads Ostberg is, de az ő segítségük sem használt. „Három tűzoltókészüléket is elhasználtam, de semmit sem lehetett tenni a tűz csillapítására. Semmit sem tudtunk tenni, hogy megmentsük a kocsit” – nyilatkozta Hirvonen.

A verseny szervizparkjában rögtön szárnyra kaptak olyan híresztelések, miszerint Hirvonenék lelégtelenítették a féket, és a tüzet a forró alkatrészekre fröccsenő fékfolyadék okozta.

Az M-Sport mindenesetre százötven millió forintos kárt kénytelen elkönyvelni az eset kapcsán. „A gazdasági következményei óriásiak a pótlásnak. A négyszázezer fontot is meghaladja, mi nem biztosítjuk a raliautókat, ami egy nagy csapás” – mondta Wilson az olasz világbajnoki futamot követően.

„Ha történik egy nagy baleset, általában majdnem minden mechanikus alkatrész oké. De ami itt történt, az után abszolút semmi sincs, amit újra tudnánk használni. Minden megsemmisült, ami nagy veszteség.”

Az M-Sport első embere visszatért a tűz keletkezésének rejtélyére is. „Ha ez a szakaszon történt volna, azt mondhattuk volna, hogy valami ütést kapott. De befejezni egy szakaszt egy jó idővel, hogy ez történjen, miközben a közúti szakaszon gurul az ember, nagyon nehéz elfogadni mindenkinek. Mikko úgy gondolja, a jobb hátsó keréknél kezdődött. Visszavisszük a kocsit az Egyesült Királyságba, de nehéz lesz beazonosítani bármit is, ha csak valami, mint például a kardán eltörött és ment keresztül az üzemanyagtartályon. Akkor elég nyilvánvaló lenne még akkor is, ha az autó megsemmisült.”

A 31-es karosszériaszámú, összesen huszonkét világbajnoki futamon rajthoz álló Ford Fiesta RS WRC karrierje a 2012-es év közepén kezdődött Petter Solberggel. A következő szezonban komoly törésteszteken esett át Evgeny Novikovval az autó – a Szardínia Rally-n történt baleset után Malcolm Wilson azt mondta, nem látott még ennyire összetört Fiestát –, de túlélte az orosz versenyző összes incidensét. Az idén Mikko Hirvonen foglalt helyet a PX12 BVT rendszámú, a Szardíniára teljesen új motort és hajtáselemeket kapott Ford volánja mögött, melyben legjobb eredménye a portugáliai második helyezés. Az eset miatt az idei szezon minden eddigi futamán ezt az autót hajtó finn a következő versenyre biztosan másik Fiestával áll rajthoz.

 

Andrew

 

2014. június 10.