Get Adobe Flash player

Hírek: Ford Fiesta WRC RS WRC - A gumiknak köszönhető Hirvonen feltámadása

 

A gumiknak köszönhető Hirvonen feltámadása

Mikko Hirvonen az utóbbi két esztendőben meglehetősen fásultan versenyzett, talán emiatt sem voltak véletlenek mostanában a visszavonulásáról szóló pletykák. A finn aztán előhúzott valami váratlant a cilinderből és a Katalán Rally egyik meglepetését produkálta. Hirvonen a tőle távol álló aszfaltos felületen remek tempót produkált és visszatért oda, ahol legutóbb Portugáliában állhatott, újból felléphetett a dobogóra az első napon murván, az azt követőkön pedig aszfalton zajló verseny végén.

Az M-Sport versenyzője már a szombati napon, a futam első aszfaltos napján beszélt arról, hogy minek volt köszönhető mindez. „Elvégeztünk néhány kisebb módosítást az autón a francia futam óta, és minden jól működik. Emellett a régi gumikkal sosem voltam elég elégedett aszfalton, kicsit túl precízek voltak számomra, nehéz volt megbecsülni velük, hol van a tapadás, mennyire lehet nyomni velük. Ezek sokkal jobban dolgoznak nálam” – nyilatkozta a Michelin Franciaországban bevetett új abroncsairól, majd később így folytatta az értékelést: „Jó beállításaink voltak, és tetszenek a Michelin új gumijai is. Sokkal progresszívebbek, ami úgy gondolom, jobb számomra, nagyon jól működnek a Fiestán. Magabiztosságot adott minden ezen a hétvégén, egy nagyon erős és kiegyensúlyozott tempót tudtunk menni ennek eredményeként.”

Az M-Sport érthetően nagyon boldog pilótája aztán a versenyt követően is ejtett szót a fekete mágiáról: „Az új gumik jól dolgoztak nálam. Nagyon elégedett voltam velük, jó időket tudtam autózni velük. Amikor benne volt a ’mousse’ a gumijainkban és lágyabb volt a gumik konstrukciója, számomra az működött. Viszont mindig úgy tűnt, hogy a merevebb konstrukciójú gumin küszködök, az nem ad nekem megfelelő visszajelzést a tapadás szintjéről. Most a gumi folyamatosan mozog, magabiztosnak érzem magam, az autónk pedig nagyon jól dolgozik az új gumin. Jön magától minden, ami azt jelenti, hogy keményebben nyomhatjuk, anélkül, hogy a tapadáson gondolkodnánk, tudni, mekkora a tapadás. Ez könnyebbé tesz mindent.”

Hirvonen arról is beszélt, hová tűnt eddig a sebessége. „Jó volt a tempónk itt és ott is, de nem volt konzisztens a hétvégék során. Nagyon kell küzdenünk, de a legérdekesebb csata most, hogy ki lesz a harmadik a navigátorok bajnokságában. Jarmo most két ponttal van Andreas navigátora előtt. Nem foglalkozom magammal most, csak Jarmóval!”

A csata eldöntésére egy futam áll rendelkezésre, a Brit Rally. „Néha jó voltam ott. Néha, nos, néha fejjel lefelé kötöttem ki valahol. A bajnokság nélkül hatalmas küzdelem lesz ott, azt hiszem, a csapatoknak készen kell állniuk a trélerekkel, hogy összeszedjenek minket!”

A Ford Fiesta RS WRC-t irányító pilótától arról is érdeklődtek, hogy a jövőjére nézve ad-e egyfajta magabiztosságot ez a katalán eredmény. „Mindig segít az évnek ebben a szakaszában, ha jók az eredmények, kétségtelen, hogy nem okoz bajt.”

Ahogyan ilyenkor szokás, minden dobogón végzett versenyző, azaz a navigátorok is megszólalnak a versenyt követő hivatalos sajtótájékoztatón így Hirvonen társa, Jarmo Lehtinen sem maradhatott ki. Ő szintén megemlítette a gumik szerepét. „Nagyszerű. Nagyszerű visszatérni. Nagyon jó volt a murván, de nem könnyű negyedik autóként úton lenni. Oké, volt egy kis előnyünk az előttünk lévő srácokkal szemben. Az egyetlen hely, ahol előnyt lehetett szerezni ebből, hogy kockázatot kellett vállalni a porban, ez az, amit tettünk. Mint ahogy Mikko is mondta, jól birkózott meg az új gumikkal, jobban, mint a másikkal. A négy kilométeres szakasztól kezdve működött. Képesek voltunk felvenni a tempót, működött a dolog.”

Ezt követően Lehtinen is beszélt arról, hogy a korábbiakban miért nem volt meg a folytonosság a tempójukat illetően. „Talán nem volt meg a konzisztencia. Lengyelország és Finnország nagyon rossz volt részünkről, de Németországban és Franciaországban jók voltunk. Elkövettünk hibákat, úgy tűnik, ahol rajta voltunk az ügyön, az autó romlott el, amikor pedig az autó működött, mi hibáztunk – nem egy jó év ez.”

Az M-Sport vezetője, Malcolm Wilson sokat ostorozta elsőszámú pilótáját az utóbbi időben amiatt, hogy nem élvezi a versenyzést. Wilson Spanyolországban azonban egy másik Hirvonent látott végre. „Mikko abszolút fantasztikus volt ezen a hétvégén, hatalmas vigyor volt az arcán, méltányosan. Kimagaslóan jól vezetett mind murván, mind aszfalton” – mondta Wilson, aki szintúgy elővette az abroncsok szerepét. „Ő és a csapat keményen dolgozott a versenyt megelőző teszteken, és egy olyan beállítást talált, ami mind neki, mind a Michelin új gumijainak jó volt. Nagyon nagy munka volt a színfalak mögött – Mikko és Jarmo részéről, a csapat részéről és a Michelin részéről is –, ez az eredmény ezeknek az embereknek az érdeme.”

Wilson kicsit előre is tekintett az évadzáró Brit Rally-ra. „Mivel csak tizenkét pont választja el a második és negyedik helyezettet a gyártói bajnokságban a második helyért, úgy gondolom, nagyon izgalmas lesz az év zárása. Ha be tudnánk biztosítani a negyedik helyet Mikkóval a pilóták között a gyártói második pozícióval együtt, ez egy fantasztikus eredmény lenne a csapat számára.”

A csapat másik versenyzője, Elfyn Evans ezúttal ugyanakkor nem tudta megismételni a korábbi, Németországban és Franciaországban mutatott teljesítményét. A wales-i a murvás napon több hibát is elkövetett, a legutolsó ilyen után fel is kényszerült adni a versenyt arra a napra. Szombaton visszaállt, de valamiért nem találta a francia viadalon látott összhangot az autóval és a gumikkal. „Mikko fantasztikus munkát végzett, a beállításokat és a gumikat működésbe hozta. Hasonló beállításokon voltunk, de számottevő különbség van a vezetési stílusunkban, úgyhogy minden arról szól, hogy megtaláljam, mi működik a legjobban számomra.”

„Meg kell mondai, Elfyn egy kicsit csalódott volt azzal, ahogy a hétvége alakult számára” – mondta a vasárnap az autóban már magát kényelmesebben érző Evans-szal kapcsolatban Wilson. „Mikkóval ellentétben küszködött azzal, hogy találjon egy olyan beállítást, ami a legjobb a vezetési stílusához, ami miatt lépéshátrányba került. Ez olyan dolog, ami a tapasztalattal jön.”

 

Andrew

 

2014. október 28.