Get Adobe Flash player

Hírek: Ford Fiesta WRC RS WRC - Ott Tanak mesél pályafutásáról

 

Ott Tanak mesél pályafutásáról

A világbajnokság egy évig nélkülözte Ott Tanakot. 2012-ben annyira rosszul mentek a pilóta dolgai, hogy az ötéves fejlesztési projekt félbeszakadt.

Az észt versenyző egy évet otthon töltött, hogy erőt gyűjtsön, aztán két jó dolog is történt vele. Előbb a DMACK állt elő egy programmal, ami lehetővé tette a 27 éves pilóta számára, hogy 2014-ben visszatérjen a világbajnokságra, majd az év végén Mikko Hirvonen bejelentette visszavonulását. Utóbbival egy nem várt üres hely adódott 2015-re. Tanaknak mindig is voltak befolyásos barátai, akik hittek benne, ők segítettek pályafutása kibontakozásában. A Monte-Carlo Rallye előtt mesélt az idén az M-sport elsőszámú csapatában induló pilóta a pályafutásáról.

- Markko Martin volt az, aki meggyőzött még 2009-ben, hogy a nemzetközi versenyzésre váltsál?

- Nem. Előtte Észtországban vezettem, aztán viszont a szponzoraim azt mondták, ha fejlődni akarok, meg kell állapodnom Markkóval, hogy segítsen nekem. Elmentem Markkóhoz, hogy megkérdezzem, segítene-e, ő pedig örült, hogy így tehet. Alapvetően így kezdődött a professzionális pályafutásom. Ez egy nagy lépés volt, főként egy, a hazámban élő embernek. Markko egy nagyszerű fickó volt számunkra a sportban.

- Karriered következő nagy lépése a Pirelli Star Driver sorozat volt 2010-ben, amikor négy futamot teljesítettél, melyekből kétszer a legjobb voltál. Milyen emlékeid vannak a Pirelli Star Driver-ről?

- Fontos volt ez, mert máskülönben nem volt nagy költségvetésünk arra, hogy rali világbajnoki futamokon versenyezzünk. A Pirelli Star Driver megadta az esélyt erre. Az Evo X akkoriban új volt, de őszintén megvallva egy nagyon erős autó volt. A probléma magam voltam, túl gyorsan mentem, egyébként a kocsi nagyon megbízható volt. Úgy gondolom, ez egy elég jó lehetőség volt számunkra, hogy kitörjünk Észtországból!

- Aztán jött az M-Sportos tapasztalat. Hogyan kezdődött a munka Malcolm Wilsonnal és az M-Sporttal?

- A Pirelli Star Driver projekt végén némi támogatást kaptunk Malcolmtól, hogy egy Szuper 2000-es Fiestával menjünk 2011-ben a Szuper 2000-es világbajnokságon. Malcolm adta az autót és Markko Martin futtatta a csapatot. Ez egy újabb előrelépés volt. Ez volt a kezdete az M-Sporttal a javasolt ötéves tervnek, ami korábban fejeződött be…

- Csalódott lehettél.

- Igen, el lehet képzelni, voltak nehézségek 2011-ben és minden rosszra fordult. 2013-ban visszatértem egy N csoportos autóval és az észt bajnokságban versenyeztem, aztán a saját csapatomat futtattam Észtországban. Elfoglaltam magam tehát. Valójában nem gondoltam, hogy a világbajnokságot érintő minden esély elszállt volna, mivel nem voltam túl öreg még mindig. Keményen kellett csak dolgoznom ahhoz, hogy visszatérhessek és néhány szponzort kellett magam mögé szerezni. A DMACK-kal érkezett egy jó esély, hogy a WRC 2-ben menjek 2014-ben, és minden jól alakult számomra. A DMACK érkezése nagyon fontos volt a pályafutásomban, igazán fontos. Ez kulcsmomentum volt abban is, hogy visszatérhessek a rali világbajnokságra.

- Visszanézve 2014-re, nem lehetett könnyű. Kezdésnek navigátorod, Kuldar Sikk átpártolt Yuriy Protasovhoz, úgyhogy Raigo Molderrel alkottál egy párost.

- Raigo és én jól ismertük már egymást. Eredetileg én voltam Raigo navigátora! Mindketten a Saaremaa szigetről, Észtország észak-nyugati szegletéből származunk. Régi barátok vagyunk. Három szezont teljesítettünk az észt bajnokságban. Akkor már én vezettem, két címet nyertünk, 2008-ban és 2009-ben. Ezután úgy döntöttem, hogy a rali világbajnokságon folytatom és hogy Kuldart kérem fel, mert neki rengeteg tapasztalata volt már innen, mivel Urmo Aavával ment. Biztos vagyok benne, hogy akkoriban az volt a jó döntés, mivel nekem nem volt erről tapasztalatom, Kuldar viszont rengeteggel rendelkezett.

- Visszatekintve az M-Sportos időkre, azért nem minden emlék rossz.

- Úgy gondolom, Szardínia jó volt. Az volt a legjobb, egy dobogós eredmény! Előtte volt a Brit Rally 2011-ben, az első alkalmam egy WRC autóban és azt hiszem, a DMACK első alkalma egy WRC autóval. Az is jó eredménnyel zárult számunkra.

- Mit vársz ettől az évtől? Arra számítasz, hogy második pilótaként Elfynt fogod szolgálni vagy arra számítasz, hogy legyőződ őt?

- Úgy gondolom, menni kell, jó érzést kell kialakítani az autóban és jó érzésnek kell lenni a csapattal kapcsolatban is. Az elején menni kell csak, kialakítani a magabiztosságot, aztán a szezon második felében jó eredményeket elérni. Nem várok túl sokat az első két futamon. A Monte-Carlót korábban egyszer csináltam csak.

- Hogyan segített Malcolm, milyenfajta tanácsokat, illetve gyakorlati segítséget adott?

- Sokat segít most, de nem csak ő, az egész csapat. Hosszú ideje ismerem az M-Sportot, sok embert ismerek, könnyű így dolgozni. Lehetővé tette számomra, hogy az M-Sportnál dolgozzak állandó jelleggel, a saját autómat készítem fel a következő versenyre, és így tovább. Sokfajta munkát végeztem már, de szeretek szerelni is.

 

Andrew

 

2015. február 10.