Get Adobe Flash player

Hírek: Ford Fiesta WRC RS WRC - Az M-Sport meglepő párosítása

 

Az M-Sport meglepő párosítása

 

Az M-Sport nem sokkal a 2015-ös rali világbajnoki szezon befejezése után bejelentést tett a jövő évi versenyzői felállásáról, amit a sajtóközleményükben saját maguk is meglepetésként tituláltak.

Azt, hogy Mads Ostberg a citroenes kitérő után visszatér, már rebesgette a szakma, viszont az eléggé zöldfülű – legalábbis a rali világbajnokságon – Eric Camilli leigazolása annál nagyobb sokkot váltott ki. A brit alakulat két 28 éves pilótával kezdi meg a szezont, akik közül az egyik óriási tapasztalatokkal rendelkezik már ezen a szinten, másikuk viszont igencsak újnak számít. A szerződések hosszáról nem esett szó, de úgy hírlik, hogy Camilli esetében nem csak egyéves kontraktusról van szó.

Ostberg az utóbbi két évben a Citroen Racingnél vezetett, a franciák azonban nem futnak teljes bajnokságot 2016-ban. Camilli mindeközben a Toyota pilótafejlesztési programjában vett részt azzal a kilátással, hogy részese lehet a japán gyár világbajnoki visszatérésének, ennek keretében pedig egy Ford Fiesta R5-össel volt látható a WRC 2-ben 2015-ben.

Mads Ostberg

A legjobb nem volkswagenesként fejezte be a 2015-ös szezont Ostberg, a negyedik helyével ugyanabban a pozícióban végzett, mint három évvel korábban is. A norvég pilóta nyolcvannyolc viadalon indult a rali világbajnokságon World Rally Car-ral (huszonötön Citroennel, harminchaton Forddal és huszonhéten Subaruval), kettőn pedig egy S2000-es Ford Fiestával. Első világbajnoki futama a 2006-os Svéd Rally volt, ezen 18 évesen állt rajthoz. Öt évvel később ugyanezen az eseményen ünnepelhette első dobogós helyezését. Eddig tizennégyszer végzett a legjobb három között, és egyetlen győzelmet aratott – 2012-ben Portugáliában nyert az M-Sport által futtatott, de privát színekben nevezett Ford Fiesta WRC-vel. 13,3 százalékos versenyfeladási rátájánál világbajnoki szinten csak Sebastien Ogier, valamint a jóval rövidebb pályafutással bíró Hayden Paddon rendelkezik jobb mutatóval.

Ostberg azt mondja, hogy a legjobb emlékekkel a mexikói és az argentin második hely tölti el 2015-ből, a legnagyobb frusztrációját a két megmagyarázhatatlan szardíniai defekt és a lengyel futam előtti tesztelés hiánya okozta. A legnagyobb elégedettséget az jelentette számára, hogy a Finn Rally-t harmadikként fejezte be, mondván „nagyon jó móka volt, jó volt a sebesség!”. Ostberg aggodalma továbbra is az aszfaltos tempója – „találnunk kell erre egy megoldást” –, a legnagyobb sikere pedig még a szezon előttre datálódik, nevezetesen hogy meg tudta győzni a Citroen Racinget, hogy mind a tizenhárom futamon ott lehessen. Ez végül azért nem valósult meg, mert az Ausztrál Rally pályabejárásán balesetet szenvedett.

A skandináv pilóta azt reméli, hogy 2016-ban sokszor találkoznak csúszós felülettel a viadalok során. „Emlékszem, hogy a Fiestát elég könnyű volt vezetni. Nagyszerű dolog volt másik csapatot is megismerni és megtanulni egy új autót a Citroennél. Elég sokat kellett változtatnom a vezetési stílusomon a DS 3 miatt, úgyhogy érdekes lesz látni, hogy vissza kell-e váltanom a Fiesta miatt. Abból, amit láttunk és amit tudok a régi autóról, a Fiesta nagyon-nagyon jó a csúszós felületeken. Úgy megyünk tehát neki az évnek, hogy rossz időjárásban és a jó szerencsében bízunk. Nem kell azonban aggódni, néhány trükkel a tarsolyomban térek vissza a Citroentől.”

Az eddig egy világbajnoki futamot megnyerő versenyző azt reméli, hogy idén újabb győzelmet ünnepelhet. „A svéd az egyik olyan verseny, ahol azt várom, hogy nyomjam és az elejében csatázzak és Finnország… Alapvetően bárhol, ahol laza a talaj, úgy gondolom, közel tudunk lenni.”

Ostberg az M-Sport bejelentését követően rögtön be is ülhetett az idén jelentős továbbfejlesztésen átesett Fiesta WRC-be, és a Francia-Alpokban tesztelte a kocsit. Nem várt feladat volt számára, hogy új navigátort keressen, hiszen eddigi társa, Jonas Andersson minden előzetes jelzés nélkül kiszállt mellőle. „Meg kell mondanom, hogy kicsit csalódott voltam emiatt” – árulta el. „Teljes meglepetésként jött ez, valami olyan volt, amit nem vártam – természetesen nem akkor, amikor visszatérve az M-Sporthoz az első teszt előtt álltunk. Nem segített, de teljesítettem a kihívást és találtam a tesztre új navigátort.”

A pilóta kevesebb, mint egy hét alatt pontot tett az ügy végére, az Andreas Mikkelsen mellől átülő Ola Floene lesz 2016-ban a mitfárere. A norvég a Monte-Carlo Rallye felkészülési tesztjét Emil Axelssonnal, valamint Ilka Minorral folytatta még le. Az osztrák hölggyel történt együttműködés volt az első olyan alkalom, amikor Ostberg angol nyelvű itinert használt. A tesztet követően elmondta a versenyző, hogy sokkal könnyebb a mostani Fiesta WRC-hez alkalmazkodni, mint az elmúlt két évben általa vezetett Citroenhez, valamint a Fiesta 2013-as változatához, végül azt is hozzátette, hogy a nagy változás a motorerőben van.

Eric Camilli

Azt megelőzően, hogy beválasztotta a TMG a Toyota junior programjába, melyben az Oreca által felkészített Fiesta R5-össel állhatott rajthoz a WRC 2-ben, Camilli mindössze két világbajnoki vett részt. A nemzetközi ralis életbe azonban egy nagyszerű eredménnyel tört be, a 2014-es Európa-bajnokság zárófordulóján, a Tour de Corse-on negyedik lett egy Peugeot 207 S2000-essel.

A pilóta Nizzából származik, tényleges pályafutását egy Citroen DS3 R1-gyel kezdte, amiben segítségére volt hazája autósport szövetsége is a Rallye Jeunes 2013-as díjának köszönhetően. Ebben a szezonban két győzelmet is aratott a Citroen Junior Cup-ban az 1987-es születésű gall versenyző. A következő évben átült egy Peugeot 208 R2-es volánja mögé, az év második felében pedig – immár egy Citroen DS3 R3T-vel – rajthoz állt két világbajnoki futamon is, a Deutschland Rallye-n, valamint hazája viadalán. Idén nyolc WRC 2-es futamon vett részt, Németországban a második helyen végzett a kategória értékelésében, Korzikán pedig újabb dobogós helyezést gyűjtött. A szezon utolsó versenyén, Wales-ben az utolsó szakaszig vezette a kategóriát, amikor is a turbó meghibásodása miatt lelassult. A tapasztalatlansága ellenére mutatott eredményei felkeltették Malcolm Wilson figyelmét, innentől kezdve pedig már csak rajta múlik, hogy mit tud kihozni egy csúcskategóriás autóból.

Camillinek az új kocsin kívül új navigátort is meg kell szoknia, eddigi társa, Benjamin Veillas helyett a tapasztalt Nicolas Klinger fogja neki az itinert olvasni. Malcolm Wilson mindeközben határozottan elutasította, hogy újdonsült versenyzője fizetős pilóta lenne. „Abszolút mértékben nem igaz ez!” – mondta az M-Sport vezetője.

Az M-Sport pilótákkal kapcsolatos közleménye nem erősítette meg azt, hogy a csapat ott lesz-e mind a tizennégy jövő évi futamon, maga Malcolm Wilson sem csinált belőle titkot korábban, hogy elégedetlen a magas költségeket eredményező és logisztikailag bonyolult 2016-os versenynaptárral. Ráadásul egy másik tevékenység is lefoglalja őket. „Jövőre a 2017-es versenygépünk fejlesztése lesz a legfontosabb feladat, és biztosítanunk kell, hogy nem kell ebben kompromisszumokat kötnünk, mielőtt döntenénk arról, hogy részt veszünk-e mind a tizennégy futamon vagy sem” – mondta el az M-Sport szóvívője.

Az alakulat idei pilótái közül Ott Tanak jövőre is Fordot fog vezetni, a DMACK csapatához igazolt az észt, Elfyn Evans viszont nem rendelkezik konkrét programmal. A wales-i pilótáról azt rebesgették, hogy felvette a kapcsolatot a Citroennel, de valószínűbb, hogy marad az M-Sportnál, és rajthoz állhat néhány versenyen. „A csapat tárgyalásban van Elfynnel még mindig, és van lehetőség számára, hogy legyen valamilyen programja 2016-ra. Amikor tudjuk, bejelentjük a potenciális programjának a hírét” – árulta el a szóvívő.

 

Andrew

 

2015. december 11.