Ford Fiesta R2
A Ford Fiesta Sportból épített Fiesta R2 az M-Sport első globális raliautója, mely lehetővé teszi a versenyzőknek, hogy a nemzeti bajnokságokban kezdve a Ford autóival jussanak el a ralisport csúcspontjáig, a WRC-ig.
A Fiesta R2 az M-Sport által kifejlesztett átalakító csomag segítségével építhető meg. A kit tartalmazza mindazokat a motor átalakításához szükséges alkatrészeket is, melyekkel az erőforrás teljesítménye növelhető. A sebességváltót egy szekvenciális kapcsolású egység váltja, melyhez egy korlátozott zárású differenciálmű kapcsolódik, de újak a fékek és a Reiger futómű is. Ezeken a specifikus elemeken túl az M-Sport számos Ford alkatrészt használt fel annak érdekében, hogy a versenyeztetés költségeit alacsonyan tartsa.
Az M-Sport tervezési és műszaki szakértelme az R csoportos autó megalkotásában is megmutatkozott. Az új, B299-es kódjelű modellre épülő Fiesta R2 a sikeres N csoportos Fiesta ST utódja, a 2009-es szardíniai világbajnoki futamon mutatkozott be, és azóta számtalan géposztály győzelmet aratott a világon.
Chris Williams, az M-Sport R2-es fejlesztéssel megbízott főtervezője a következőket mondta el: „Az N csoportos előírások, melyeket a Fiesta ST fejlesztésekor kellett alkalmaznunk, azt jelentették, hogy a sorozatgyártású autóval kapcsolatos kompromisszumokat kellett kötnünk. Az ST utcai változatát tervező mérnököknek számtalan kritériumnak kellett megfelelniük: zaj, vibráció, emisszió, ugyanakkor teljesítmény és vezethetőség. Az R2-es szabályok viszont lehetővé tették számunkra, hogy változtassunk a standard folyamatainkon és a beszállítók termékeiből a legjobb alkatrészeket válogassunk ki annak érdekében, hogy optimalizáljuk a versenyképességünket.”
Malcolm Wilson: „El vagyunk ragadtatva az R2-től. Ez egy igazi raliautó, szekvenciális kapcsolású sebességváltóval, állítható futóművel és egy agilis motorral, mely ugyanolyan jól szól, mint ahogyan megy. Élvezet vezetni. Gyors, de erős is. Ugyan kisebb a motorja, mint az ST-é, de nem lassabb. Meggyőződésem, hogy egy versenyképes autót építettünk.”
Motor
Az autót egy 1598 köbcentiméteres soros, négyhengeres 1,6 Zetec 16V Ti-VCT motor hajtja, mely változó DOHC vezérléssel rendelkezik, blokkja és hengerfeje acélötvözet. Az olajteknő módosított, a motortartó bakot hegesztéssel rögzítették a karosszériához. „A motortartó bak jobb oldali része alumíniumból készült, ugyanakkor a sebességváltót tartó bal oldala acélból van. Ezzel a kialakítással könnyebb, erősebb és költségkímélőbb a motortartó bak” – mondta el Williams.
Az erőforrás átalakításához szükséges kit tartalmazza a dugattyúkat, hajtókarokat, vezérműtengelyeket, szeleprugókat, benzinbefecskendezőt, az airbox-ot és a levegőszűrőt, a gyújtógyertyákat és az olajteknő terelőlemezét.
A motor 170 lőerős teljesítményre képes 7500-as percenkénti fordulatszámon, forgatónyomatéka 182 Nm 5700-as fordulaton.
Felfüggesztés
Az elöl-hátul állítható felső rögzítésű futómű Reiger állítható lengéscsillapítókat és Eibach rugókat tartalmaz. Az első lengéscsillapítók be- és kirugózása állítható. A geometria állítására a felső csatlakozási pontra beépített domború alátét ad lehetőséget, mely hasonló kialakítású, mint amilyen a Ford Focus WRC-ben is van. A hátsó híd a széria modellből származik, de a csatlakozási pontok erősítésen estek keresztül.
Williams elmondta, hogy „az R2 rugóstagjai felül adapterrel kapcsolódnak a karosszériához, alul gömbcsuklóval a lengőkarhoz. A standard rugóstagot használjuk, de a kerékagy négy helyett ötcsavaros, hogy növeljük a biztonságot.”
Fékek
Az utcai első féknyergek helyett négydugattyús, könnyűfém verseny féknyergeket építettek az autóra. A rásegítőt kiszerelték, hogy a versenyző pedálérzete jobb legyen. Az R csoportos előírások lehetővé teszik a fékrendszer egyszerűsítését, a H-séma is alkalmazható fékerőelosztóval, szemben a Fiesta ST-re is jellemző kétkörös rendszerrel. Murván 285, aszfalton 310 milliméter átmérőjű AP féktárcsa használatos, a féknyereg mindkettőnél azonos.
A hátsó dobfékek helyét a Ford Focus-ból származó tárcsafék vette át 280 milliméter átmérőjű AP féktárcsákkal és kétdugattyús féknyergekkel. A készlet tartalmazza a továbbfejlesztett hidraulikus kéziféket, ami immár nem opció, hanem a standard kit része.
Karosszéria
A N csoportos szabályokkal szemben az R2-es előírások lehetővé teszik a felesleges elemek eltávolítását. „Ez jelentős súlycsökkentést tesz lehetővé, bár a csoportra vonatkozó 1030 kilogrammos minimumot tartani kell, de még így is jelentős a csökkenés a Fiesta ST-hez képest.” Az emelési pontok kialakítását tartalmazza a csomag, a hegesztési varratok megengedettek.
Bukócső
„T45-ös anyagból készült, több ponton rögzített bukócsövet használunk, mely könnyebb és jóval szilárdabb, mint a Fiesta ST bukócsöve. Az ajtónál lévő elem ugyanolyan méretű, formájú és anyagában is megegyezik a Ford Focus RS WRC-ben jelenleg használatos elemmel, ami egy fejlett biztonsági megoldás” – mondta el Williams. A bukócső ki van vezetve a felfüggesztés felső csatlakozási pontjaihoz, az ülések pozíciója optimalizált, az integrált műszerfali merevítés pedig a karosszéria szilárdságát növeli. 35 méternyi T45-ös anyagra van szükség a bukócső elkészítéséhez, mely kit formájában elérhető, de azt csak az ASN által elfogadott cégek építhetik be a karosszériába.
Karosszéria védelem
„A kartervédő könnyebb, mint a Fiesta ST-jé. A kompozit üzemanyagtartály-védőt – mely az ST egy kiemelkedően jó alkatrésze – használjuk az R2-n is” – magyarázza Williams.
Erőátvitel
Az R2 ötsebességes szekvenciális váltója Sadev gyártmány, ehhez korlátozott zárású differenciálmű és megerősített féltengelyek kapcsolódnak. A váltás egyszerű, az egyenes kar gömbcsuklókkal kapcsolódik a váltóműhöz. „A féltengelyeket is megerősítettük. A Tripod típusú féltengelycsuklókat a sorozatgyártású modellből vettük át, azok jóval nagyobbak, mint amilyenek a Fiesta ST-ben voltak, így javítva az R2 robosztusságát” – fejtette ki Williams. A kuplung is erősebb lett, és a Pi Research által tervezett elektronikus felügyelő egység segítségével gázelvétel nélkül is lehetséges a sebességváltás.
Kipufogórendszer
A rozsdamentes acél kipufogórendszer és leömlő TIG hegesztéssel készült a Pankl cégnél. Az FIA által homologizált katalizátor megfelel a 4500-as fordulatszámon megengedett 98 dB-es zajszintnek.
Belső tér
Az R2-es kit tartalmazza az oldalirányú fejvédelemmel rendelkező Sparco ADV üléseket és a gyorskioldós csattal ellátott hatpontos Sparco biztonsági öveket is. „Az ajtópanelek is hamarosan elérhetők lesznek, melyek speciális kialakítása biztosítja a kis súlyt, formája megfelel a bukócső kialakításának” – foglalta össze Williams.
Elektromosság
Az R2-nek a kiegészítő egységeket is magában foglaló elektromos rendszere van. Ez tartalmazza a Ford Power indítógombot és az elektromos tűzoltóegységet is.
Műszaki adatok
Motor: 1,6 Zetec 16V – Ti-VCT, 1,6 literes négyhengeres szívómotor, acélötvözet motorblokk és hengerfej, változó szelepvezérlés
Hengerek száma: 4
Szelepek száma: 16
Hengerűrtartalom: 1598 ccm
Teljesítmény: 170 LE (fordulatszám: 7500 1/min)
Forgatónyomaték: 182 Nm (fordulatszám: 5700 1/min)
Üzemanyag: 97 oktánszámú benzin
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, Sadev 5 sebességes kézi kapcsolású szekvenciális váltó, korlátozott zárású differenciálmű, megerősített féltengelyek. Pi Research által tervezett elektronikus felügyelő egység, gázelvétel nélküli sebességváltás
Felfüggesztés: állítható Reiger lengéscsillapítók Eibach rugókkal, gömbcsuklós felső rögzítés elöl-hátul. Az első lengéscsillapítók be- és kirugózása állítható. Széria hátsó híd, erősített csatlakozási pontok. A rugóstag felül adapterrel kapcsolódik a karosszériához, alul gömbcsuklóval a lengőkarhoz. Ötcsavaros kerékagy
Fékek:
Elöl: négydugattyús verseny féknyergek, belső hűtésű AP féktárcsák, átmérő aszfalton 310 mm, murván 285 mm
Hátul: egydugattyús féknyergek, belső hűtésű utcai féktárcsák, átmérő 280 mm
Hidraulikus kézifék
Kormányzás: elektromos rásegítésű kormánymű
Kerekek:
Murva: OZ Racing 6x15 collos felnik
Aszfalt: OZ Racing 6,5x16 collos felnik
Karosszéria: önhordó karosszéria, ahhoz több ponton rögzített, T45-ös acélból készült, hegesztett biztonsági bukókeret. Optimalizált üléspozíció, integrált műszerfali merevítés. Opcionális az emelési pontok kialakítása, a hegesztési varratok megengedettek
Elektronika: Visteon
Méretek:
Hossz: 3953 mm
Szélesség: 1722 mm
Magasság: 1481 mm
Tengelytáv: 2490 mm
Súly: 1030 kg
A Ford Fiesta R2 eredményei:
IRC 2WD Cup bajnok:
2010: Harry Hunt
Andrew