Peugeot 207 RC Rallye
A Peugeot Sport az 1970-es évek végétől folyamatosan jelen van a ralisportban, köszönhető ez részben az erre a sportágra alkalmas termékeinek. Az évek folyamán amatőr versenyzőknek és a jövő bajnokainak fejlesztették a cég különböző modelljeit, melyek versenyre keltek egyaránt aszfaltos és murvás szakaszokon is. Ilyen autó volt a 104 ZS, a Samba Rallye, a 205 GTi 1,6, a 205 Rallye, a 309 GTi, a 106 tíz éves életciklusának típusai (XSi, Rallye, S16), a 206 XS (hét éven keresztül), majd 2009-től a 207 RC Rallye. A 207 RC Rallye a Peugeot Sport által fejlesztett 207-es család negyedik tagja. A gyár legújabb, a Spider THP-t (pályautó), a 207 LW-t (pályautó) és a 207 Szuper 2000-est (raliautó) követő raliautója figyelemreméltó paraméterekkel rendelkezik.
A 207 RC Rallye fejlesztése Vélizy-ben zajlott a Peugeot Sport, valamint versenyzőik, Stéphane Sarrazin és Bryan Bouffier tapasztalatainak felhasználásával. A 207 RC Rallye-t a sorozatgyártású THP (Turbo High Pressure – nagynyomású turbófeltöltés) motor hajtja. A BMW-vel közösen fejlesztett 1,6 literes turbófeltöltéses erőforrást a Spider és az LW pályaautókban is használják már. A motort a Magneti Marelli Sport motorvezérlés felügyeli, és egy hatfokozatú, szekvenciális kapcsolású sebességváltó kapcsolódik hozzá. A féktárcsák jobb hűtéssel rendelkeznek, méreteik biztosítják a fékhatás tartósságát. Az R3-as kategóriába homologizált 207 RC Rallye 180 lóerős teljesítményre képes, a mérlegen 1120 kilogrammot mutat, hegesztett bukócsővel és minden szükséges biztonsági felszereléssel ellátták.
A 207 RC Rallye kategóriájának azon kevés autója közé tartozik, melyet aszfalton is és murván is be lehet vetni. Az átalakítás gyors, egyszerű és nem kerül sokba, ehhez a rugó-lengéscsillapító egységeket, az első féket és az autó alját védő alkatrészeket kell lecserélni.
A 207 RC Rallye fejlesztésénél az egyik elsődleges szempont a versenyeztetés költségeinek alacsonyan tartása volt. Ez kisebb összeg, mint az előd, a 206 XS esetében volt, köszönhetően a robosztus, következésképpen tartós szerkezeti elemeknek. Az autó beszerzési költsége is versenyképes az R3-as kategóriában. A teljesítmény/ár arány kitűnő, az autó tehát kiváló ár/érték arányt képvisel.
A 207 RC Rallye aszfalt kitje 20500 euróba kerül. Ez tartalmazza a hegesztett bukócsővel ellátott karosszériát, a hatfokozatú szekvenciális sebességváltót, a kábelköteget, az elektromos vezérlőegységet (ECU), a Peugeot Sport rugó/lengéscsillapító egységeket, a fékeket, felniket, stb. A murvás átalakító csomag a rugó/lengéscsillapító egységekből, a fékekből, a felnikből és az alsó védelmet ellátó alkatrészekből áll. Ennek ára 5000 euró.
Michel Barge (igazgató, Peugeot Sport): „A Peugeot a ’70-es évek végétől kezdődően nagy hírnevet szerzett a ralisportban, ami nagyrészt a rali világbajnokság gyártói küzdelmeiben aratott győzelmeknek köszönhető – de nem kizárólag annak. A Peugeot mindig is törekedett arra, hogy a márka ismertségét a reklámlehetőségeket hordozó eseményeken növelje. Ez segít kapcsolatot teremteni a gyár, a kereskedői hálózat és az ügyfeleink között. A cég a ralispotban arról is ismertté vált, hogy márkakupát írt ki, ahol nemcsak a gyorsaság volt fontos, de az is, hogy versenyképes áron lehessen rajta részt venni. A Peugeot 2009-ben aztán bemutatja a 207 RC Rallye-t, melyet aszfalt- és murvaversenyeken is lehet hajtani. Az új kiírás a Peugeot autósportok iránti további elkötelezettségét is példázza, de hű marad ahhoz a hagyományhoz is, hogy a modellválasztékát ilyen módon mutassa be. Meggyőződésünk, az emberek élvezni fogják, hogy a 207 RC Rallye-val versenyezhetnek.”
Stéphane Sarrazin: „Nem vártam volna sem murván, sem aszfalton, hogy az autó ilyen versenyképes lenne. Hatásos a forgatónyomaték a kanyarokból kifelé, a szekvenciális sebességváltó nagyon gyors. Ez egy igazi versenyautó, versenyképességéhez pedig hozzájárul méltányos ára is.”
Bryan Bouffier: „Mielőtt a 207 RC Rallye volánja mögé ültem, számítottam rá, hogy versenyképes lesz az autó, mivel az utcai 207 RC motorja és futóműve is kitűnő. Jó érzés volt vezetni rögtön az első métereken. Úgy gondolom, hogy a versenyzők, akár az újoncok, akár a tapasztalattal rendelkezők, jól fogják érezni magukat az autóban. Az amatőr versenyzők számára fontos a kifogástalan megbízhatóság, ami az üzemeltetési költségeket alacsonyan tartja.”
Műszaki adatok
Motor: EP6 DTS, 1,6 literes THP soros, négyhengeres turbófeltöltéses motor, DOHC vezérlés. Direkt befecskendezés, Magneti Marelli SRD motorfelügyelet
Hengerek száma: 4
Szelepek száma: 16
Hengerűrtartalom: 1598 ccm
Teljesítmény: 180 LE
Forgatónyomaték: 275 Nm
Maximális fordulatszám: 6500 1/min
Tengelykapcsoló: hidraulikusan működtetett egytárcsás
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 sebességes szekvenciális váltó, korlátozott zárású differenciálmű
Felfüggesztés: McPherson felfüggesztés elöl. Merev hátsó híd. Peugeot Sport lengéscsillapítók
Fékek:
Elöl: négydugattyús féknyergek, belső hűtésű féktárcsák, méret aszfalton: 325x28 mm, murván: 290x22 mm
Hátul: egydugattyús úszónyerges féknyergek (dugattyúátmérő: 38 mm), tömör féktárcsák, méret: 249x9 mm
Kormányzás: elektromos rásegítésű kormánymű
Kerekek:
Murva: 6x15 collos felnik
Aszfalt: 7x17 collos felnik
Gumik:
Murva: 195/65x15 gumik
Aszfalt: 200/50x17 gumik
Karosszéria: önhordó acélkarosszéria, ahhoz több ponton rögzített, hegesztett biztonsági bukókeret
Méretek:
Hossz: 4030 mm
Szélesség: 1720 mm
Tengelytáv: 2540 mm
Súly: 1120 kg
A Peugeot 207 RC Rallye eredményei:
IRC 2WD Cup bajnok:
2009: Denis Millet
Andrew