Az S2000-esek úttörője: Fiat Grande Punto Abarth S2000
Az autósport világának egyik legrangosabb márkája, az Abarth 2006-ban éledt újjá, amikor a Fiat bemutatta a Grande Puntóból épített versenygépét, a ralisport első Szuper 2000-es autóját. A Grande Punto Abarth S2000 kiszélesített karosszériája alá a szabályoknak megfelelően négykerékhajtás került, hajtásáról egy 270 lóerős kétliteres szívómotor gondoskodott. A Fiat sportosztálya azonnal bedobta a mélyvízbe a kocsit, hiszen az olasz bajnokságban, az Európa-bajnokságon és az Eurosport által életre hívott International Rally Challenge futamain is rajthoz állt a S2000-es kategória úttörője. Bár kérdéses volt, hogy mire lehet képes az N4-es kategóriatársak, a turbófeltöltéses motorral rendelkező és éppen ezért nagyobb teljesítménnyel bíró Mitsubishik és Subaruk ellen a Grande Punto, de nem vallott szégyent. Rögtön megnyerte mindhárom kiírást, az olasz bajnokságot Paolo Andreuccival, az Európa-bajnoki értékelést és a még csupán négy versenyből álló IRC kiírást Giandomenico Bassóval. A kocsi sikerei révén kapós lett, egy év alatt tizenöt példányt kellett belőle építeni a megrendelések miatt.
2007-ben a fiatalabb olasz, Basso vette át a stafétát hazai földön és koronázták bajnokká. Az IRC sorozat azonban már keményebb diónak bizonyult ebben az esztendőben. Az európai sportcsatorna kiváló média megjelenést biztosított az IRC-nek, a virágzó bajnokság vonzotta a gyártókat, a vetélytársakat. Az Abarth alakulatánál Andrea Navarra kapta meg a vezérszerepet, de az év eleji dobogós helyezések után megtorpant, így csak a bronzos helyezés jutott a szezon végén a korábbi Európa-bajnoknak. A Fiat nem maradt futamgyőzelem nélkül azonban, a csapat új üdvöskéje, Anton Alén az orosz futamon, míg Basso Madeirán tudott nyerni a kocsival. A 2008-as IRC szezonban Basso elsőszámú pilótaként két győzelmet aratott, a bajnokság végső értékelésében pedig a harmadik helyen végzett. Ekkor már tisztán körvonalazódott, a Peugeot Team Belux csapata a Kronos Racing és a Peugeot Sport technikai hátterével nagyon erős, a 207 S2000-eseket nehéz megverni. Az olaszok éppen ezért leigazolták Luca Rossettit, aki korábban négy IRC futamgyőzelmet is elkönyvelhetett. A Grande Puntót azonban nem sikerült győzelemre vinnie a talján pilótának az Eurosport által életre hívott sorozatban. Madeirai sikerének is köszönhetően Basso az ötödik lett év végén, de érezni lehetett, a kocsi lemaradt a fejlesztésekben a többiekhez képest, ráadásul megbízhatatlannak is bizonyult. A Claudio Berro vezette csapat éppen ezért másik beszállítót keresett meg, hogy a hajtásrendszer problémáit orvosolja, a Sadevet az Xtrac váltotta. A sikerek érdekében aztán inkább átpártoltak az Európa-bajnokságba. A korábbi patinás hírű, mostanra azonban megkopott sorozatot 2009-től egymás után háromszor, előbb egyszer Bassóval, majd kétszer Rossettivel nyerték meg.
A Fiat még tett egy kósza kísérletet a kocsi továbbfejlesztésére, módosítottak a hátsó felfüggesztésen, a kormányművön és a kipufogón, az újabb szabályok adta lehetőségek szerint további két centiméterrel kiszélesítették az autót, de az egyre erősebb konkurenciával szemben továbbra sem bizonyult versenyképesnek a Grande Punto. A gyár korábban pedzegette egy WRC program indítását, ebből azonban nem lett semmi, helyette szépen csöndben kivonultak a ralisportból.
Műszaki adatok (2007)
Homologizáció: 2006.03.01. (A5691)
Motor: FPT soros, 4 hengeres, 2 literes szívómotor
Hengerek száma: 4
Szelepek száma: 16
Hengerűrtartalom: 1997 ccm
Teljesítmény: 275 LE (fordulatszám: 8250 1/min)
Forgatónyomaték: 250 Nm (fordulatszám: 7000 1/min)
Maximális fordulatszám: 8500 1/min
Erőátvitel: állandó négykerékhajtás, Sadev 6 sebességes kézi kapcsolású szekvenciális váltó, mechanikus működésű differenciálművek, speciális féltengelyek
Felfüggesztés: McPherson rendszerű felfüggesztés elöl-hátul, állítható lengéscsillapítók, speciális lengőkarok
Fékek:
Aszfalt (első): 355 mm-es belső hűtésű féktárcsák, 4 dugattyús féknyergek
Aszfalt (hátsó): 300 mm-es belső hűtésű féktárcsák, 4 dugattyús féknyergek
Murva (első-hátsó): 300 mm-es belső hűtésű féktárcsák, 4 dugattyús féknyergek
Hidraulikus kézifék
Kerekek:
Murva: 6,5x15 collos felnik
Aszfalt: 8x18 collos felnik
Hó: 5,5x16 collos felnik
Gumik:
Murva: 19/65-15 méretű gumik
Aszfalt: 20/65-18 méretű gumik
Hó: 10/65x16 méretű gumik
Karosszéria: önhordó karosszéria, hegesztett biztonsági bukókeret
Méretek:
Hossz: 4030 mm
Szélesség: 1800 mm
Tengelytáv: 2510 mm
Súly: aszfalt: 1150 kg; murva: 1200 kg (FIA minimum súly)
Andrew