Az N csoportos autók technikai előírásai
Az FIA 1983-ban vezette be új kategória besorolását, melynek legfőbb osztálya az N csoport, a szériaautók kategóriája volt. Az N csoportra vonatkozó technikai előírásokat az FIA J függelék 254-es fejezet mindenkori leírása tartalmazza. A kategória módosítás nélküli, nagy sorozatban gyártott négyüléses kocsikat foglal magába, melyekből a szabályok szerint évente ötezer darabot volt szükséges legyártani. Az előírások 1993-ban annyit változtak, hogy a homologizálásra kerülő modellből elég 2500 példányt összeszerelni egy év alatt, viszont az alapot adó tömeggyártású típusból évente minimálisan 25 ezret kell előállítani.
A szabályok az N csoportos autók esetében a következő módosításokat tették lehetővé:
- kipufogórendszer,
- motorvezérlés,
- lengéscsillapítók és rugók cseréje,
- fékbetétek és fékcsövek cseréje,
- kötelező biztonsági eszközök beszerelése (az FIA J függelék 253-as cikkely mindenkori leírásának
megfelelően).
Nem volt szabad ugyanakkor a következő egységeken változtatni:
- motor,
- a katalizátort meg kellett hagyni katalizátoros autó esetében,
- fékrendszer,
- futómű kialakítás és geometriai,
- sebességváltó,
- differenciálművek,
- végáttétel,
- az eredetinél nagyobb átmérőjű felnit használni.
Ezek az előírások a gyári kivitelű autó versenycélokra történő átalakítására vonatkoznak. Ebből következik, hogy a kategória esetében egy jármű versenyképessége nagyban függ attól, hogy a gyártó az utcai kivitelű bázistípus kifejlesztésekor mennyire vette számításba a későbbi, sport jellegű felhasználást.
A motorteljesítmény korlátozása miatt a feltöltéses erőforrások esetében 1990-től kötelezővé tették a ralisportban a turbószűkítőt, melyet akkor 40 milliméterben határoztak meg. Ez két évvel később 36 milliméterre módosult az N csoportban, majd 1995-ben újabb 4 milliméterrel csökkentették a meghatározott előírások szerint, a feltöltő elé beszerelendő szűkítő átmérőjét. Ez az érték egészen 2010-ig volt érvényben, mikor 33 milliméterre módosították az N csoportos autók turbószűkítőjének előírásait. Az anti-lag system (ALS), azaz a turbónyomás leesésének megakadályozását szolgáló rendszer engedélyezett az N-es kocsik esetében is.
2001-ben az FIA komoly engedményeket tett az N csoportra vonatkozóan, mely a köznyelvben akkor „Szuper N-es” besorolásként terjedt el:
- engedélyezték az erősebb, aszinkron sebességváltók és más váltóáttételek használatát
- nagyobb átmérőjű féktárcsákat, módosított féknyergeket lehetett felszerelni,
- a végáttétel módosítható volt,
- a futómű geometria módosítható volt az eredeti kapcsolódási pontokhoz képest 20 milliméterrel,
- a hátsó üléseket ki lehetett szerelni az autóból.
2007-ben az N4-es kategóriára vonatkozóan engedélyezték a 18 collos felnik használatát is.
Csakúgy, mint a többi kategória, az N csoport is géposztályokra van bontva hengerűrtartalom szerint, melyekre specifikus előírások vonatkoznak bizonyos paraméterek tekintetében. A géposztályokból kezdetekből öt volt, majd a legkisebb kettőt összevonták, később annak felső hengerűrtartalom határán is változtattak. Az N1-es géposztályba így maximum 1400, az N2-esbe 1600, az N3-asba 2000 köbcentiméteres motorral szerelt autók tartoztak. Az N4-es géposztály a kétliteresnél nagyobb erőforrással rendelkező kocsikat foglalja magában, ahol már a négykerékhajtás is engedélyezett. A feltöltéses motorok esetében a korrigált hengerűrtartalmat 1,7-es szorzóval kell számolni.
A Nemzetközi Automobil Szövetség a rali világbajnokság keretein belül 1987-től 2012-ig írt ki sorozatot a szériaautók számára, de a nemzeti bajnokságokban is külön értékelésben versenyezhettek azok.
Andrew