Get Adobe Flash player

Hírek: Michelin - Tánc hatodik fokozatban

 

Tánc hatodik fokozatban

A Svéd Rally-n speciális szöges gumikat szerelnek az autókra

A legjobbak 100 kilométer/óra feletti tempót autóznak a rali világbajnokság svéd viadalán, a verseny egyes szakaszai azonban ennél is gyorsabbak. „Néha hatodik fokozatban is mész itt” – mondja a világbajnok Sebastien Ogier. A pálya pedig teljesen jeges, vagy legalábbis hóval fedett.

A lélegzetelállító sebesség a különleges szöges gumiknak köszönhető, melyek használata a világbajnokság egyetlen téli állomásán engedélyezett csupán. Maximum húsz szög lehet a gumi kerületének minden tíz centiméterén, ami azt jelenti, hogy egy abroncsba 384 szög rakható. A szögek teljes hossza nem lehet több húsz milliméternél, súlyuk maximum négy gramm, alakjuknak pedig hengeresnek kell lenni. Bázisuk nem lehet nagyobb kilenc milliméternél, a hegyük átmérője pedig legalább 2,5 milliméter kell, hogy legyen. A szögek a gumiból nem állhatnak ki hét milliméternél jobban.

A világbajnokság gyári alakulatainak partnere, a Michelin a 2015-ös Svéd Rally-ra a X-Ice North 3-as típusú abroncsát szállította. 195 milliméteres szélességével ez négy centivel szűkebb, mint az aszfaltversenyeken használt slickek. Amennyiben a szabályok lehetővé tennék, még keskenyebb lenne ez a gumi.

A száraz felületekkel ellentétben, ahol a lehető legnagyobb érintkező felület elérése a cél, a hóra és jégre egy vágólemezszerű gumi lenne az ideális. Ez azt jelenti, az a jó, ha a legkisebb érintkező felületre esik a jármű súlya, hogy a gumi át tudjon hatolni a hórétegen és elérhesse a talaj jeges részét. Az ultrakemény fémből készült szögek valósággal beleharapnak a jégbe. A gyártáshoz használt anyag pontos keveréke a Michelin mérnökeinek egyik legjobban őrzött titka, annyit azonban tudni lehet, hogy volfrámötvözetet alkalmaznak.

Az X-Ice North 3-at aszimmetrikus változatban gyártják, balos és jobbos kivitelben. A szögek gumikba történő elhelyezése is egy kihívás, hiszen azoknak hetven kilométernyi gyorsasági szakaszt kell kibírniuk. 120 kilométer/órás sebességnél másodpercenként tizenhétszer érintkezik minden egyes szög a talajjal, azokat a kocsi súlya nyomja, a terhelés értéke az ugratók utáni leérkezéskor megtöbbszöröződik, de a szögeknek akkor sem szabad kipotyogniuk, amikor a hó- és jégréteg alól előbukkan a murva.

A Michelin a „svéd szögesek” futófelületét is tovább javította 2015-re. A nyitottabb mintázat több havat szór ki magából, az egyes gumiblokkok viszont merevebbek, mint amilyenek korábban voltak. „Ha túl lágy a gumi, a mintázat túl könnyen elkopik, és nem ad elég kanyarodási erőt a fordulókban” – magyarázza Ogier.

A szabályok értelmében a csapatok számára huszonnyolc abroncs áll rendelkezésre a Svéd Rally során. Nem engedélyezett a különböző keménységű gumik használata, ami azt jelenti, hogy a skandináv viadal a rali világbajnokság egyetlen olyan futama, ahol a gumiválasztás nem okoz fejtörést a versenyzők számára.

 

Andrew

 

2015. február 15.