Get Adobe Flash player

Hírek: Michelin - Latvala, a Michelin új foglalkoztatottja

 

Latvala, a Michelin új foglalkoztatottja

 

Jari-Matti Latvala mindig is műszaki beállítottságú volt. Szereti a ralisportot és érdekli az automobilizmus története is. Ezen két szenvedélyét a Monte-Carlo Rallye és a Svéd Rally között összekapcsolhatta, amikor meglátogatta a Michelin Clermont-Ferrandban található főhadiszállását.

A Michelin Motorsport éves szemináriumára a 2015 rali világbajnokság első két fordulója között került sor, azon a cég műszaki és operatív személyzete vett részt szerte a világból. Tradicionális, hogy az eseménynek meglepetés vendége is van, akik idén Jari-Matti Latvala, a finn navigátora, Miikka Anttila, valamint a Volkswagen Motorsport vezetője, Jost Capito voltak.

Amellett, hogy egy kérdezz-felelek eseményt szerveztek velük, a Michelin versenyabroncsokat gyártó létesítményeiben részt vehettek egy VIP gyárlátogatáson, megtekinthették az Aventure Michelin kiállítást, valamint lehetőséget kaptak az Ecole du Pneu-ban, azaz a gumiiskolában, hogy maguk gyártsanak abroncsot.

„Nem is hittem volna, hogy ennyire változatos lesz a programunk” – idézte Latvalát a best-of-rallylive.com. „Egy gondolatébresztő tapasztalat volt látni azt a gyárat, ahol az általunk használt termékek készülnek. Megnézhettük, hogyan gyártják a murvagumikat, nem is gondoltam volna, hogy ez ennyire manuális munka. Hirtelen rájössz, mekkora gyakorlatra van szükség az elkészítésükhöz. Minden tiszteletem a srácoknak, ez már eddig is nagy volt, de most még inkább nőtt!

Az is nagyon érdekes volt, hogy magunk készíthettünk el egy gumit. Amikor minden réteg egymáson fekszik már, egy íves élet kell vágnod a két oldal között egy kis vágókerékkel, mint a fazekasműhelyben vagy a sütödében. Nagy koncentrációra van szükség ehhez, de amikor végeztem az oldalfaltól induló élekkel, úgy nézett ki, mintha egy gép csinálta volna. Nagyon büszkének éreztem magamat.”

Nagyon kevés az olyan ma is aktív rali világbajnoki pilóta, aki annyit tud az autósport és az autózás történetéről, mint Latvala, úgyhogy nem volt meglepetés, hogy a finn nagyon élvezte az Aventure Michelin múzeumban eltöltött időt. Ugyanakkor ahelyett, hogy a kiállított gépek sorát csodálta volna, a pneumatique-ok, vagyis a gumiabroncsok úttörő időszakát tanulmányozta.

„Elbűvölt az ipari oldala, hogy hogyan váltott a Michelin a tömör gumikról a levegővel töltöttekre az 1800-as évek végén, amikkel aztán sikeresen kezdett el versenyezni is hamarosan. Elképesztő látni, hogyan fejlődött a technológia azokban a korai időkben.”

A Volkswagen versenyzőjét a szemináriumon magán tájékoztatták arról, hogy a terem a Michelin Motorsport technikai agytrösztjével van tele. Volt-e olyan, amire megkérte őket? „Folytassák ezt a remek munkát – az megfelelő lesz számomra” – mesélte mosolyogva Latvala, hogy mit is mondott nekik.

 

Andrew

 

2015. március 2.