Get Adobe Flash player

Hírek: Michelin - Új PILOT Sport gumik

 

Új PILOT Sport gumik

 

A 2015-ös rali világbajnoki szezon első igazi aszfaltos megmérettetésére új abroncsokkal, a PILOT Sport H5-ösökkel és S5-ösökkel érkezett a Michelin, ezeket fogják a WRC-vel rajthoz álló partnereiknek biztosítani a Deutschland Rallye-ra, a WRC 2-es indulók pedig a szintén új, RH2-es jelzésű gumit használhatják. A kérdéses termékek a korábbi változatokhoz képest a teljesítmény és tartósság tekintetében is javultak.

Sohasem ér véget a munka a Michelin Motorsport mérnökei, vegyészei és fejlesztési specialistái számára, akik immár az ötödik generációs aszfaltos termékcsaládot mutatták be azóta, hogy a francia gyár 2011-ben visszatért a sportág csúcskategóriájába.

A H5-ös és S5-ös gumik radikális különbséget jelentenek azokhoz a H4-eshez és az S4-eshez képest, amiket 2014-ben Elzászban, a Francia Rallye alkalmával lehetett először látni. Utóbbival kapcsolatban a nedves körülmények között nyújtott teljesítményen volt leginkább a hangsúly, miután a 2013-as sorozat különösen esős feltételek között zajlott.

A rali világbajnokság szabályai megszabják, hogy egyfajta szerkezetet és mintázatot kell használni, a keverék viszont kétféle lehet, egy kemény és egy lágy. Ez azt jelenti, hogy egy megoldást lehet fejleszteni száraz, egy másikat pedig nedves körülményekre.

A legújabb változatokat, azaz a H5-öt és az S5-öt főként száraz körülményekre alkották meg, de azt is szem előtt tartották, hogy ez ne eredményezzen hátrányt sem a tartósság, sem a nedves felületeken mutatott tapadás tekintetében. Az újdonságok fejlesztése hat hónapot vett igénybe, ebbe beletartozott a tesztelési időszak is, amiben Mikko Hirvonen segédkezett.

„A Michelin mindig is odafigyelt a pilótáktól érkező visszajelzésekre” – mondta el Jacques Morelli, a Michelin Motorsport raliprogramjának menedzsere. „A H5 és S5 esetében a Francia Rallye Korzikára történő visszatérése, ahol nagyon hosszúak a szakaszok, valamint a Deutschland Rallye kemény katonai pályái is vezérelvnek bizonyult számunkra.”

A kutatással és fejlesztéssel foglalkozó csapat rögtön a 2014-es Katalán Rally-t követően megkezdte a fejlesztési munkálatokat. A prototípus áprilisban, egy sor házon belül végzett szimulációt követően állt készen a tesztelésre, az első próbára Spanyolországban került sor. Sebastien Ogier, Kris Meeke és Dani Sordo egyhangú véleménnyel irányította a Michelint az új PILOT Sport H5 és S5 végleges specifikációja felé.

Számos látható változás van az újdonságon a H4/S4-es generációval összehasonlítva, ennek egyik eleme a központibb helyre pozícionált hosszanti horony. A mintázat egyenletesebb, míg maga a gumiabroncs könnyebb és a profilja is más. A várakozások szerint az újdonság megbirkózik azokkal a hátrányos tulajdonságokkal, amikről a versenyzők tavaly számoltak be, miszerint túlzottan utcai gumis érzésük volt az abroncsokkal.

A teszteredmények alapján kettő- és négytized másodperc közötti a gyorsulás kilométerenként, míg a gumik következetessége és élettartama első osztályú. A lágyabb összetételű S5-ös változat tartósabbnak mutatkozik elődjénél, a valós teszt azonban természetesen az abroncsok első éles bevetése, a Deutschland Rallye lesz.

Miután Lengyelországban újfajta murvagumikkal látta el a francia cég a WRC 2-es partnereit, így tesz Németországban is, ahol a második vonal vadonatúj típusú aszfaltra való abroncsokat kap. Ennél a típusnál a teljesítmény javításán volt a hangsúly, azt azonban szem előtt tartotta a Michelin, hogy mindez ne menjen a tartósság rovására.

 

Andrew

 

2015. augusztus 19.