Raliautók biztonsága - Az FIA Institute vizsgálja a gerincsérüléseket
Az FIA Institute vizsgálja a gerincsérüléseket
Integrált autósport kutatási programjának részeként az FIA Institute vizsgálni fogja a ralisport terén a versenyzők által elszenvedett gerincsérüléseket. A lépésre az FIA igénye nyomán kerül sor.
Az intézet – melynek feladatkörébe tartozik az autósport biztonsága, az események rögzítése és a nemzeti autósport szövetségektől a visszacsatolások összegyűjtése – vizsgálatai szerint a gerincsérülések minden autósport szakágban és minden életkorban előfordulnak.
Az FIA AUTO+ Medical kiadása a következőkről számolt be: „Az FIA és az FIA Institute elkötelezett egy mérnökök és orvosok által vezetett integrált kutatási program mellett, ami a gerincsérüléseket, az ülések kialakítását, a biztonsági övek geometriáját és a kiszabadulás során bekövetkező gerincmozgásokat vizsgálja.”
A cikk külön kiemeli a rali világbajnokságot, rámutatva, hogy a navigátorok csaknem kétszeres kockázatnak vannak kitéve a pilótákhoz képest.
A közelmúltban is számos gerincsérülés történt a ralisport felsőbb szintjein. Guy Wilks a 2010-es szardíniai IRC futamon sérült meg, Eddy Chevaillier a 2011-es Akropolisz Rally-n, Denis Giraudet több mint egy évet volt kénytelen kihagyni a 2012-es Finn Rally után, Robbie Durant pedig a 2012-es Sliven Rally-n szenvedett gerincsérülést.
2013-ban Yazeed Al Rajhi csigolyái a szaúd-arábiai tereprali versenyen, a Ha’il Rally-n sérültek, Mikko Markkula a finn, Michal Kosciuszko a német rali világbajnoki futamon, Germain Bonnefis pedig a horvát Európa-bajnoki viadalon sérült meg.
Ez tehát nyolc – négy pilótával, négy pedig navigátorral – történt ismert sérülés, mely az autósport magasabb szintjein fordult elő.
Az FIA új, baleseti adatbázisa, melynek próbaüzemét a nemzeti autósport szövetségek jelenleg is végzik, rávilágíthat arra, hogy az ilyesfajta sérülések az autósport csúcskategóriáira korlátozódnak, vagy nagyobb mértékben fordulnak elő, mint ahogyan azt korábban észlelték.
Andrew
2014. június 6.