Get Adobe Flash player

Raliautók biztonsága - Nagy változások várhatóak az autók biztonságában 2017-re

 

Nagy változások várhatóak az autók biztonságában 2017-re

A World Rally Car-okra vonatkozó új, 2017-es szabályzatban radikális módosítások várhatók a biztonság terén.

A rali világbajnokság egyes résztvevői aggályukat fejezték ki a téren, hogy a biztonság nem fejlődött eléggé Michael Park kilenc évvel ezelőtti halála óta. A navigátor a 2005-ös Brit Rally-n hunyt el, amikor a Markko Martin vezette Peugeot 307 WRC oldalával egy fának csapódott.

Egy monocoque bevezetése a terv 2017-re, ami a pilótafülke belsejében kerülne elhelyezésre, ez lenne hivatott javítani az oldalütközések elleni védelmet. A Volkswagen Motorsport technikai vezetője, Francois-Xavier Demaison elmondta, szükség van a lépésekre. „A gyártók részéről van az energiaelnyelő hab az ajtókban és most már az új ülésekre vonatkozó standardok az FIA-tól, de ezek kis lépések” – mondta a francia mérnök. „Több energiát fordíthatnánk erre. Amikor azt látjuk, hogyan léptek előre a dolgok más autósport ágakban, azt mondhatjuk, nem vagyunk ugyanazon a szinten. Egyes területeken ráadásul nagyobb kockázataink is vannak.”

Mint ahogyan új biztonsági cellás struktúra kerülhet az autókba 2017-ben, fontos változások várhatóak az öveknél és az üléseknél is, ezek azok a dolgok, amiért a versenyzők is kampányoltak. „Az autósportok más területein az öv az üléshez magához kapcsolódik, ez az, amire nekünk is szükségünk van” – véli Jarmo Lehtinen, Mikko Hirvonen navigátora. „Az a baj, hogy amennyiben hirtelen megállunk vagy van egy nagy becsapódás, és az ülés kiszakad és elmozdul, a pilóta vagy a navigátor a helyén marad az öv által, ami nem mozog. Láthattuk már, hogy ez komoly sérüléseket okoz. Ezen változtatni kell.”

Demasion a következőket tette hozzá: „Amikor egy becsapódás történik, el kell nyelnünk az energiát, és ha lenne egy monocoque-unk az autó belsejében, ez lenne az, ami elnyelné az energiát, nem pedig a versenyző – a cella mozogna, nem a versenyző. A monocoque-on belül az ülések felé futó övek is részei a dolognak.”

Az oldalütközés elleni védelem okozza a legnagyobb nyugtalanságot a raliautók biztonságának terén, a csapatok keményen dolgoznak, hogy versenyzőiket minél közelebb ültessék egymáshoz a kocsiban, hogy a potenciális becsapódási pontoktól eltávolítsák őket. A raliautók legbiztonságosabb kialakításában a versenyzők tandemben ülnének, a navigátor a pilóta mögött olvasná az itinert.

A kisebb méretkategóriába tartozó autóknál a cella alkalmazása nehézségekbe ütközhet, ez is volt az egyik ösztönzője a nagyobb osztályokba tartozó járművek újbóli alkalmazásának. Az FIA rali menedzsere, Michele Mouton azt mondja, az FIA a biztonság fejlesztésén mindig is dolgozik. „Vizsgáljuk jelen pillanatban is ezeket a területeket. Természetesen a biztonság a legfontosabb dolog számunkra.”

 

Andrew

 

2014. november 29.