Get Adobe Flash player

Raliautók biztonsága - Dicséret a biztonsági fejlesztésekkel kapcsolatban

 

Dicséret a biztonsági fejlesztésekkel kapcsolatban

Az M-Sport vezetője, Malcolm Wilson elismerő szavakkal szólt a rali világbajnokságon 2017-ben bevezetett újgenerációs World Rally Car-ok biztonsági fejlesztéseiről.

Wilson M-Sport nevű vállalkozása fejleszti a Ford Fiesta RS-t, ők a négy közül az egyik csapat, akik a rali világbajnokság megújult technikai szabályai szerint tervezték és építették autójukat. Az alakulat vezetője több mint negyven éve részese a ralisportnak pilótaként, illetve csapattulajdonosként, és azon a véleményen van, hogy a 2017-es előírások nagy lépést jelentenek a biztonság terén.

„Ez egy fantasztikus új korszak, az autók nagyon-nagyon látványosak lesznek” – mondta Wilson. „Természetes azonban, hogy különös figyelem lett fordítva a biztonsági aspektusokra is, és nagy elégedettséggel tölt el engem, hogy ezt láthatom, mivel a pilóták és a navigátorok a legnagyobb értékeink. A biztonsági szint, a biztonsági váz tökéletesítése és a kocsi minden egyes biztonsági szempontja továbbfejlesztésre került ahhoz képest, ahol jelenleg állunk. Új standardokat állítottunk fel a biztonság tekintetében.”

A gyártók és az FIA, karöltve a Global Institute for Motor Sport Safety (azaz az autósportok biztonságával és fenntarthatóságával foglalkozó) szervezettel közösen dolgoztak, hogy növeljék a legénység védelmét, főként az oldalütközések esetén.

A pilóta és a navigátor közelebb helyezkednek el egymáshoz, távolabb ülnek tehát az ajtótól. Az energiaelnyelő hab számára fenntartott hely 200-ról 240 milliméterre nőtt ily módon, a hab közelebb helyezkedik el az ülésekhez, és első alkalommal kap olyan kialakítást, hogy az ülések mögé is nyúlik. A hab egyúttal nagyobb energiaelnyelő képességgel is rendelkezik, mint korábban. A jobb bukócsőrendszernek, valamint az alumínium méhsejt szerkezettel megerősített szénszálas ajtópaneleknek köszönhetően az energiakezelés húsz százalékkal javult. A további fejlesztések közé tartozik a küszöb kötelező megerősítése, ami segít megakadályozni azt, hogy tárgyak hatoljanak be a kocsiba, a fejtámasz újabb párnái pedig egy becsapódás esetén korlátozzák a fej mozgását.

Wilson, aki még most is fájdalmakkal küzd, miután az 1980-as Skót Rally-n egy komoly balesetben mindkét bokáját eltörte, elmondta, a biztonság tekintetében hatalmas előrelépések történtek.

„Nagy lépés történt a bukócső kivitelezésében addig a pontig, ahol az autó fő struktúrája tart most, ez minden felfüggesztési pontot felölel, úgyhogy a terhelés tulajdonképpen átvitelre kerül a teljes karosszériára. De ez csak egy része a dolognak. Az ülés most olyan, mint egy biztonsági héj, amit természetesen terveznek manapság, bekerül az autóba, így a benne helyet foglalók nem szenvednek sérülést, másrészről pedig a pilótát is védi. A másikkal versenyez minden csapat, győzni próbál mindenki, a biztonság tekintetében azonban mindenki egységes” – mondta Wilson.

 


Andrew

 

2017. február 5.