Get Adobe Flash player

A ralisport szabályváltozásai - Nem lesz forradalmi szétlövés

 

Nem lesz forradalmi szétlövés

Az FIA rali bizottságának Genfben megtartott csütörtöki ülésén végleg dugába dőltek a WRC Promoter tervei a rali világbajnoki futamok radikális formátumváltoztatásával kapcsolatban.

Az előterjesztés szerint – melyet a Motorsport Világtanács szeptemberben elutasított egyszer már – a versenyek utolsó előtti szakasza után a párosok időeredményeit tízzel osztották volna, az utolsó gyorsasági így tizedakkora időkülönbségekkel rajtolt volna. A bizottság ülésén ismét csak nem kaptak a tervek megfelelő támogatást, és visszautasításra kerültek.

A promóter ezek után megerősítette, hogy nem viszi tovább ez irányú törekvéseit, nem tart elektronikus szavazást és a Motorsport Világtanács sem fog a továbbiakban foglalkozni a témával. „Nyilvánvalóvá vált, hogy az előterjesztés nem forrott ki annyira, hogy megnyerje a többséget” – mondta el Oliver Ciesla. „Továbbra is keressük annak módját, hogy a Power Stage-et izgalmasabbá tegyük, de ahogyan a dolgok állnak, ennek az előterjesztésnek vége. Természetesen csalódott vagyok. Mindenki, aki benne volt ebben, nagyon sokat gondolkodott és tett bele agykapacitását. Szerettem volna, ha ez a koncepció a piacra kerül, de másfelé kell tekintenünk most.”

Jean Todt, az FIA elnöke, aki egyáltalán nem támogatta a forradalmi ötletet, tisztában van azzal, hogy a rali világbajnokság fejlődésének érdekében a közeljövőben változtatásokra van szükség. Az információk szerint Todt aktívabb szerepet kíván vállalni a sorozat jövőbeli útjának alakításában.

 

Minimális szabályváltozások

A bizottság – melynek többek között a gyártók, a promóter és a gumigyártók is tagjai – más témákat is megvitatott a rali világbajnokság jövőjével kapcsolatban, ezeket az előterjesztéseket a Motorsport Világtanács december 3-án hagyhatja jóvá.

A világbajnoki futamok a következő szezonban is két és félnapos formátumban kerülnek megrendezésre péntektől vasárnapig, azzal a lehetőséggel, hogy a hivatalos rajtceremónia csütörtökön tartható.

A viadalok gyorsasági versenytávja minimum háromszáz kilométer kell, hogy legyen. A szervezők ugyanakkor rendelkeznek bizonyos szabadsággal abban a tekintetben, hogy az eseményük egyedi karakterét biztosítani tudják évről évre. A kérdésben az FIA és a promóter jóváhagyása is szükséges.

A sportág irányító testülete bátorítja a rendezőket, hogy új, hosszabb szakaszokat iktassanak programba, a hagyományos szervizek kárára növeljék a távolsági szervizek számát és tervek vannak arra is, hogy a távolsági szervizekben beépíthető alkatrészeket tovább korlátozzák. Mindez azt a célt szolgálná, hogy a ralisport, mint kaland és kitartás szellemiségét tovább erősítsék, ugyanakkor szeretnének a média számára is nagyobb lehetőségeket teremteni.

A rajtsorrenddel kapcsolatos tervek továbbra is arról szólnak, hogy a pénteki és szombati napon a bajnoki ponttáblázat sorrendjében rajtoljanak a párosok, míg a befejező napon a verseny addigi állása szerint fordított sorrendben futnának az autók.

A nevezési kedv javítása érdekében az Európán kívüli versenyeken engedélyezik a nemzeti homologizációval rendelkező járművek, például Argentínában a Maxi autók részvételét is, ugyanakkor ezekkel nem szerezhetők sem az abszolút értékelésben elért helyezésért járó, sem a Power Stage-en kiosztásra kerülő pontok.

Az Argentin Rally rendezőségének kérése alapján született egy döntés a versenynaptárral kapcsolatban is, a 2015-ös dél-amerikai futam az előzetes versenynaptár időpontjához képest egy héttel később, az április 26-i hétvégén kerül megrendezésre.

A WRC Promoter óvatosan fogalmazott, amikor a fenti módosításokról tájékoztatta a közvéleményt, hiszen közleményében nem tért ki a korábban felmerült javaslatokra, mint a versenynapok külön-külön történő pontozására, az utolsó napi egyetlen szakasz megrendezésére, melyet kétszer teljesítene a mezőny, a párosok és a csapatok szakaszok közbeni kommunikációjának tiltására és az RRC autók turbószűkítőjének csökkentésére sem.

 

Andrew

 

2014. október 17.