Get Adobe Flash player

Raliversenyek biztonsága - Kísérletek a biztonságosabb szalagkorlátok érdekében

 

Kísérletek a biztonságosabb szalagkorlátok érdekében

Az FIA Institute, a Nemzetközi Automobil Szövetség autóversenyek biztonságával foglalkozó szervezete áttörést ért el a brit Gareth Roberts halálos és Robert Kubica maradandó sérülést okozó balesetekhez hasonló ütközések terén. A kutatások eredménye akár életmentő is lehet.

Nemrégiben Németországban teszteltek egy eszközt, melyet a szalagkorlátok nyitott végéhez illesztettek, ami sikeresen akadályozta meg azt, hogy a korlát behatoljon az utastérbe. Ez jelentette a problémát mind Roberts, mind Kubica esetében.

Az FIA Institute képviseletében az autósportok biztonságáért dolgozó Global Institute hozta nyilvánosságra a próbák adatait, melynek során egy vezető nélküli, de a ralisport követelményeinek megfelelően felkészített Volkswagen Golfot irányítottak neki 112 km/órás sebességgel egy korlátnak. A korlát végét egy homokkal teli acélhordóval védték, ami 35 km/órára lassította az autót. Ami ennél is fontosabb, hogy ez felfelé hajlította a korlátot, és nem engedte, hogy az az utastérbe hatoljon.

Roberts szörnyethalt, amikor a 2012-es Targa Florión balesetet szenvedtek pilótájával, Craig Breennel egy Peugeot 207 S2000-esben ülve, Kubica pedig súlyosan megsérült a jobb kezén, miközben egy Skoda Fabia S2000-essel eltalált egy nyitott korlátvéget a Ronde di Andorán egy évvel korábban.

Az FIA Institute jelentős időt és erőforrást fordított arra, hogy azt vizsgálja, hogyan lehet javítani a raliautók elejének biztonságát, a legfőbb gond ugyanakkor az, hogy ennek a területnek a megerősítése, valamint a hűtés kapacitásának és hatékonyságának fenntartása egymással ellentétes igények.

„Komoly összeférhetetlenség van a személyautók és a szalagkorlát végek között, melyek nem védettek” – mondta el Andy Mellor, a Global Institute kutatási tanácsadója. „A tanulmány fókuszában egy olyan mechanizmus volt, hogy a szalagkorlát elég korán hajoljon el, hogy a támadott vég ne hatolhasson be az autóba.”

A szakember azt is elárulta, hogy finomítani kell még az eszközön, de amint elkészülnek az átdolgozással, bevezetik a hordók használatát a rali világbajnokságon, majd a nemzeti versenyeken is. Az, hogy az eszközt a sportág minden szintjén használni lehessen, a költségek megfelelő szinten tartását igényli. „Megértettük, hogy a költség és a logisztika fő faktorok, így 100 eurós célt állítottunk fel az installált termékre” – magyarázta Mellor. „Bármekkora nagyobb költséggel megfizethetetlen lenne ez.”

 

Andrew

 

2016. március 23.