Get Adobe Flash player

Raliversenyek biztonsága - Fő a biztonság

 

Fő a biztonság

2018-tól a Status Awareness Systems (SAS) RallySafe nevű rendszere biztosítja a rali világbajnokság futamain a nyomonkövető rendszert, mely egy nagy elismerés az ausztrál cég munkássága felé. De mi is a története az ő rendszerüknek és hogyan működik az?

Visszamenve negyven évet, a biztonság a raliversenyeken annyit jelentett, hogy az autókban volt talán egy csavarozott fél bukókeret, a legénység pedig ilyen vagy olyan sisakot, valamint hosszúnadrágot viselt, gyakran azonban rövidujjú pólóban voltak.

Lehet, hogy csak szóbeszéd, de a versenyzőket állítólag gyakran emlékeztették, hogy ne essenek lefelé bozótosokba, ha azt akarják, hogy megmentsék őket, mivel ott nehéz megtalálni őket. „Maradjatok a napos oldalon” – hangzotta a felszólítás.

Előrehaladva, a ’90-es évek közepén felismerték már, hogy a végtagok lefedése egy előrelépés lenne – és a pamutot ajánlották az alkalmatlan, könnyebben égő nylonnal szemben.

Ez volt az az időszak, amikor az OK és a vörös kereszt táblát betették az útvonalitinerbe, a páros így jelezni tudta az utána következőknek, hogy megálltak, de nem esett bajuk, vagy rosszabb esetben segítségre van szükségük. A vörös keresztet aztán védjegy okokból az SOS szöveg váltotta, a standardok azonban fejlődtek, a raliversenyek biztonsága pedig végül egy fontos témává vált.

A kezdetekben luxus volt még az, hogy a mentők a helyszínen kövessék a versenyt vagy hogy képzett elsősegélynyújtókat alkalmazzanak. A helyzet szerencsére teljes mértékben megváltozott mára, és gyorsbeavatkozó egységek állnak készenlétben stratégiailag elhelyezkedve a verseny útvonala mellett, ők a lehető legrövidebb idő alatt segítséget tudnak adni.

Ahogyan az idő múlik, szinte hihetetlennek tűnhetnek ezek a dolgok.

A ralisport az autósportok egyik veszélyes formulája, így a vele járó kockázatok, valamint a biztonság fontosságának felismerése pozitív változásokat idézett elő a spotág minden szintjén. Ennek eredményeként ma már egyetlen raliautó sem mehet át a gépátvételen, ha nem rendelkezik teljes, acélból készült bukócső rendszerrel, versenyüléssel és biztonsági övvel. Az autóba integrált biztonsági elemek mellett a versenyzők a teljes testet fedő tűzálló alsóöltözetet, többrétegű overált és olyan bukósisakot kell, hogy viseljenek, ami huszonöt éve még egy űrhajós küldetésen volt látható csupán. A legtöbb esetben a fejüket és a nyakukat HANS is védi. Mindezek az eszközök jóváhagyással kell, hogy rendelkezzenek.

A biztonsági standardok hatékonysága azonban nem ér véget itt manapság. A RallySafe egy innovatív, jármű és jármű közötti kommunikációs rendszer, ami az autóba épített egységen keresztül veszélyjelzéseket képes továbbítani a raliversenyek során. A RallySafe rendszerét használva a versenyzők számára megvan az a lehetőség, hogy tudják, hol vannak valós időben az útvonalon az előttük és a mögöttük haladó résztvevőkhöz képest is.

Ami még ennél is fontosabb, a RallySafe kijelzi a rendezők számára a verseny mindegyik pillanatában, hogy hol jár a versenyautó. A GPS, GSM és szatellit kommunikációs lehetőségeket alkalmazva lehetővé teszi a rendszer, hogy a figyelmeztető jelzések és a járműadatok a lehető leghatékonyabb módon kerüljenek továbbításra.

Egy kis elektronikai modullal szerelnek fel minden autót, melyhez egy színes kijelző, billentyűzet, gyorsulásmérő és adó-vevő készülék is tartozik. A RallySafe legfőbb funkciója, hogy egy baleset esetén automatikusan generál figyelmeztető jelzést.

A „push to pass” funkció egy kiváló innováció, mely lehetővé teszi a versenyző számára, hogy figyelmeztesse a követett járművet az előzési szándékáról, ami egy potenciálisan poros vagy veszélyes útszakaszon kiemelten fontos. Az évek során a lassabb autó megelőzése nehéznek, olykor lehetetlennek bizonyult az erre nem megfelelő körülmények között, így volt, aki ahhoz folyamodott, hogy meglökje a megelőzendő autót, másik pedig túlfeszítették a húrt, és az út mellett végezték, miután a vak körülmények közepette túl keményen próbálkoztak.

A RallySafe egy ausztrál ötlet, melyet egy alapvető fontosságú biztonsági innovációként fogadtak el világszerte. A 2009-es bevizsgálása óta a rendszer egyre inkább elfogadott a ralisport világában. Először csak Ausztráliában volt elérhető a rendszer, ma már azonban kiterjedtebben használható, így jelen van Új-Zélandon, Malajziában, Thaiföldön, Japánban, Kínában, Európában, Észak-Amerikában és Kanadában is. A RallySafe-et az ázsia-óceániai bajnokság minden futamán alkalmazzák manapság.

Ausztráliában ez az elsődleges időmérő rendszere az aszfaltbajnokságnak, de használják az ausztrál bajnokságban is, több kisebb aszfaltos és regionális eseményen, valamint bajnokságban is. Új-Zélandon is ez az elsődleges időmérő rendszere a bajnokságnak, és ott is alkalmazzák a RallySafe-et kisebb versenyeken, beleértve az ikonikus Silver Fern Rally-t is.

Az anyacég a Status Awareness Systems, melyet 2010-ben alapítottak azok után, hogy felismerték, sok, a pályán történt ütközés elkerülhető lett volna. A cég igazgatói az ausztrál autósporttal jó kapcsolatot ápoló Stephen Sims és Wayne Maxwell, akinek műszerészként szenvedélye az autósport.

Az SAS két igazgatója azért hozta létre a technológiát a ralisport számára, hogy biztosítsák a biztonságot a sportágban részt vevők számára, mindezt egy olyan időszakban, amikor a biztonsági standardok magas szinten vannak már, de a sebesség nagyobb, mint bármikor korábban.


Andrew

 

2018. január 24.