Get Adobe Flash player

Raliversenyek biztonsága - A nézői biztonság Michele Mouton szemével

 

A nézői biztonság Michele Mouton szemével

Harminchat évvel a Portugál Rally-n aratott diadalát követően, mely a négy rali világbajnoki futamgyőzelme közül a második volt, Michele Mouton a Nemzetközi Automobil Szövetség biztonsági delegáltjaként volt jelen a 2018-as viadalon.

Az eltelt évek nem változtattak a sportággal kapcsolatos szenvedélyén és a humorán sem. Elsőként a szép portugál emlékeiről beszélt.


- Olyan rég volt, hogy elfeledtem ezeket. Nem, viccelek, mindig öröm itt lenni. Az emberek rajongása fantasztikus. Örülök. Öröm visszajönni egy olyan helyre, ahol nagyon nehéz volt mindig is a munkám, a dolgok azonban jobbra fordulnak. Napjainkban a biztonsággal és a nézők felügyeletével kapcsolatos munkám azt jelenti, hogy csaknem szabadságnak számít Portugáliába jönni.

- Ha azt mondod, szabadság a munkád biztonsági delegáltként, akkor nagyon jól kell mennie valaminek. Mi volt a legfőbb változás a munkádban?

- Portugáliáról beszéltem csupán, ahol az a helyzet, hogy nagyon sokat javítottak a biztonságon. A rendőrség tartja kézben azt, hogy minden nézői pont készen álljon, mielőtt az emberek megérkeznek a szakaszokra. Nem engedik az embereknek, hogy bárhová menjenek azon kívül, ami engedélyezett. Mi magunk másként dolgozunk a biztonsági autós folyamatban, mielőtt az autók megérkeznének, a hivatalos autókkal, kezdve az infóautókkal, egészen a háromnullás, kétnullás és egynullás autóig. Mindannyian úgy dolgozunk, mint egy lánc. Dedikált rádiókommunikációs csatornával rendelkezünk, kontrollálni tudunk tehát mindent, mielőtt az első autó futna a szakaszon. És sokat javította ez a biztonságot.

Azok az intézkedéses, amiket hoztunk, hogy megállítottuk az embereket, hogy húsz perccel korábban az úton sétáljanak és hogy nem engedünk a szakaszra belépni senkit az első autó előtt harminc perccel a rajt és a beíró között, is segítettek. Ez megtanította az embereknek, hogy ne az utolsó percben érkezzenek meg, hogy időben érkezzenek.

- Ki a legfőbb felelőse a rendszer javításának?

- Mielőtt megérkeztem, Jacek Bartos dolgozott ötleteken az FIA-nál húsz évig. Azóta változtattam egy kicsit a munka menetén, jobban együttműködve a rendezőkkel, megvalósítható megoldásokat keresve és szorosan együttműködve a verseny előtt. Több szemináriumunk van, előzetesen ellenőrizzük a biztonsági terveket. Sokat javultak a dolgok, nem csak Portugáliában, de minden versenyen.

- Hogyan mentek a dolgok Argentínában, abban az országban, ahol leginkább félni lehet a biztonság miatt?

- Nagyon jól ment, nagyon elégedett voltam. Ez volt az első év ott, ahol fedélzeti felvételeket nézhettünk az összes szakaszról. Le tudtam most már ellenőrizni a szakaszokat anélkül, hogy nekem meg kellett volna állnom és fotókat kellett volna csinálnom a rossz helyen lévő emberekről. Ugyanez volt a Monte-Carlo Rallye-val idén, úgyhogy egy nagy fejlődés ez számomra.

Tudjuk, hogy Argentínában hatalmas a szenvedély a rali iránt, az emberek pedig nem akarják elveszteni a versenyt. A minden szakaszon elérhető nemzeti rádió segítségével sikerült meggyőzniük az embereket, hogy jó helyen kell lenniük és tisztelniük kell a szabályokat. Amennyiben nem így tesznek, elvesztik a versenyt.

Ez sokat segített. Néha azonban úgy érzed, olyan nagy ez a szenvedély, hogy elfeledkeznek erről és az emberek a szalagokon túl mennek. Figyelembe véve azonban az emberek mennyiségét, ami ott van, egy igazán biztonságos versenyünk volt ott idén.

- Visszagondolva a B csoport rossz napjaira, melyek azok a különbségek, amik nagy hatást gyakorolnak rád?

- Emlékezhetünk, hogy a B csoportos időkben mindenütt ott voltak az emberek az úton. Meglepő volt, hogy nem volt több baleset.

Most már infrastruktúránk van a biztonságra: 4x4-es mentőautók, minden technikai mentő és helikopter együttműködik velünk. Nem látom, hogyan tudnánk ezt még jobbá tenni ilyen téren.

Úgy gondolom, a nézők tanítására és a sportbírók képzésére kell igazán koncentrálnunk a továbbiakban is. Ők nagyon fontosak, mivel ők az első emberek, akik kapcsolatba kerülnek a nézőkkel.

- Személy szerint tetszik, hogy a Portugál Rally visszatért az ország északi részébe?

- Szeretem ezt. Nyomtam őket, hogy jöjjenek vissza északra, mivel a szenvedély itt van.

Algarve-ban szép szakaszok voltak, a hangulat azonban semmi összehasonlítva északkal, még ha nyomást is kell gyakorolni az emberekre, hogy viselkedjenek.

Ez az, ahogyan tesznek, és mindez egy fantasztikus versenyt eredményez.


Andrew


2018. május 25.