Get Adobe Flash player

Raliversenyek biztonsága - Miért nincs push-to-pass rendszer?

 

Miért nincs push-to-pass rendszer?


A rali világbajnokság versenyzői, Elfyn Evans és Kris Meeke azt szorgalmazzák, hogy az FIA gyorsítsa fel a folyamatot és mihamarabb vesse be azt a technológiát, ami arra szolgál, hogy a gyorsasági szakaszt lassabb tempóban teljesítő autóban figyelmeztető jelzés jelenjen meg, amikor egy rivális utoléri és megpróbálja megelőzni.

A téma azután került felszínre, hogy a sérült felfüggesztéssel autózó Meeke akaratlanul, de feltartotta Evans-ot a Korzika Rally pénteki napjának utolsó szakaszán, miközben utóbbi versenyző az első helyért harcolt. Evans később megállapított időt kapott, de mivel a szükséges eszköz benne van már az autókban, mindkét pilóta feltette a kérdést, hogy miért kerültek mégis ebbe a helyzetbe.

A rendszer lehetővé tenné, hogy egy autó, mely utolér egy valami okból lassabb riválist a gyorsasági szakaszon, figyelmeztetést küld annak, ami megakadályozná, hogy ilyen esetek történjenek. „Ott van, fogjuk tehát munkára!” – szólított fel Meeke. „Sokkal egyszerűbbé tenné az egész dolgot.”

Kris Meeke és Elfyn Evans korábban, 2015-ben

 

„Kétségtelen, hogy különbséget jelentene a rendszer használata” – tette hozzá Evans. „Nem próbáltam még ki, és nem tudok túl sokat arról, hogy hogyan működik, alapjaiban azonban nagy értelme lenne. A raliversenyeken megtörténhet az ilyenfajta dolog. Ismerem jól Kris-t, és nem volt módja, hogy tudja, hogy ott vagyunk.”

A Nemzetközi Automobil Szövetség rali igazgatója, Yves Matton azt nyilatkozta a témával kapcsolatban, hogy az úgynevezett push-to-pass rendszer – ami nem összekeverendő az Indycar-ban használt változattal – a sportágat felügyelő testület ez évi feladatlistáján van. „Benne van az akciótervben, nem csak a technológia használatáról szól azonban ez, de meg kell csinálnunk a szabályzatot is hozzá” – magyarázta Matton. „Meglesz, remélem, a jövő évre, amennyiben közös megegyezésre jutunk abban, hogy hogyan használjuk. A sportszabályzatot nem lehet év közben változtatni, kivéve komoly biztonsági gondok esetén, és nem is lesz kész elég korán ez.”

A Dakar Rally-n használatos Sentinel hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a pilótákat, hogy kétszáz méteren belül

tartózkodik egy másik jármű is. A rendszer különösen nagy segítség korlátozott látási körülmények között, nagy

porban, homokban vagy sötétben. Kép: redbull.com

 

Hasonló rendszer Sentinel néven 2005 óta működik a Dakar Rally-n, és a ralisportban is nagy jelentősége lenne, hiszen a murvás versenyeken a por miatt még inkább probléma az előzés, ami számos vitás esetet szült már, olykor fizikai bántalmazásba torkollva az érintett versenyzők között, az időjóváírás vagy annak elmaradása pedig még gyakoribb téma.

 

Andrew

 

2019. április 12.