Get Adobe Flash player

Hírek: WRC Promoter - Interjú Oliver Cieslával, a WRC Promoter első emberével

 

Interjú Oliver Cieslával, a WRC Promoter első emberével

 

Oliver Ciesla a WRC Promoter GmbH-nak, a rali világbajnokság szerződtetett promóterének ügyvezető igazgatója, ez a cég a sorozat kereskedelmi jogainak tulajdonosa. Ciesla interjú keretében mesélt arról, hogyan zajlanak a fejlesztések náluk és hogy milyen a háttere a kihívásokkal teli munkájuknak.

- Mi a WRC Promoter irányvonala, ami eltér az elődjének, a North One Sportnak a munkájától? Ez egy tudatos váltás a világ eltérő körülményei miatt?

- Egyrészt az a célunk, hogy megpróbáljunk nagyobb életet lehelni a rali világbajnokságba TV-s szemszögből és új platformokat létrehozni a digitális környezetben. Ez a médiastratégiánk két pillére. A többi stratégia a versenynaptárral és az értékesítéssel kapcsolatos és hogy általában véve megpróbáljunk nagyobb lehetőséget teremteni a szurkolók számára, hogy elérhessék a sportágat.

- Felfedezhető, hogy a North One Sport mindig is a sportágon kívül keresett támogatást, míg úgy tűnik, hogy ti a sportágon belül próbáltok több pénzhez jutni.

- Én nem így látom. Az a feladatunk, hogy egy üzleti platformot hozzunk létre a sportág számára. Amit kell csinálunk, nem tudjuk anélkül csinálni, hogy ne generálnánk több pénzt, és ugyanez érvényes a sportág többi résztvevőjére is, mint például az autógyártókra, akiknek az a marketing üzenete, hogy autókat értékesítsenek. Ugyanez igaz ránk is. Egy többmilliós fejlesztési helyzetben vagyunk. Ez egy üzleti tervet tesz szükségessé. A bevételünk a médiajogok közvetítési partnerek felé történő eladásából és szponzorációs lehetőségekből származik. Amikor a résztvevőkről beszélünk, ők a gyártók, a csapatok, a rendezők és az FIA. A mi esetünkben szeretnénk felkelteni új csapatok és gyártók érdeklődését. Egy alapvető része a kereskedelmi tevékenységünknek, hogy megkeressünk vállalatokat és ösztönözzük őket, hogy legyenek a ralisport partnerei. Ha az autósportra gondolunk, a ralisport a második legnagyobb sorozat a Forma-1 után, a sportágat a TV-s közönség felől nézve az az előnyünk, hogy januártól egészen novemberig működünk.

- Sikeresek vagytok a keresésben?

- Úgy gondolom, jó irányba haladunk. Időbe telik, hogy a megfelelő számú követ mozgasd meg, hogy megtaláld azt a kincset, amit keresel. A büdzsét általában az év végén allokálják a következő évre. A keresést csupán az idei év elején tudtuk elkezdeni, miután a 2014 büdzséket allokálták már. Optimista vagyok, hogy a szponzorációk 2015 kezdetén pozitívan fejlődnek.

- A versenynaptárat földrajzilag nézve mit szeretnétek, hol legyen jelen a rali világbajnokság? Be akarjátok gyűjteni a legsikeresebb versenyeket vagy kitekinteni új – akár a BRIC – országokra?

- A kihívás a megfelelő keverék létrehozása, megtartani a legtöbb ’márkaneves’ versenyt. A tradicionális versenyek a rali világbajnokság nagy jótéteményei. Az új események hasznosak lehetnek a versenynaptár számára, de nem egyszerű új országokba elmenni. A törekvés, hogy új helyszínekre jussunk el, azzal a szándékkal jön, hogy új vizuális képek jelenhessenek meg a lehető legkülönfélébb környezetben. Szeretnénk összekötni ezt a célt az egyes résztvevők érdekeivel, főként a gyártókéval. Egy tényezőre emlékezni kell, néhány olyan országba nem ajánlott menni, ahová szeretnénk. Azt is tudjuk, hogy a rali világbajnokságot egy új országgal elfogadtatni nem egy könnyű feladat a szervezők részéről, figyelembe véve azokat az elvárásokat is, amiket fel kell állítanunk és amiket az FIA is támaszt. Nem tudjuk csak egyszerűen véghezvinni a feladatunkat úgy, hogy egyik évről a másikra bővítjük a bajnokságot. Az a stratégiánk, hogy beazonosítjuk azokat a helyeket, ahová menni akarunk és segítünk a helyi szervezőknek, hogy arra a szintre fejleszthessék a versenyüket, amit mi látni akarunk.

- Michele Mouton volt Kína távolabbi felén, hogy megvizsgáljon egy versenyt, Simon Larkin pedig Erechimbe Brazília távolabbi részére ment megnézni egy futamot. A rali világbajnokság számára reális, hogy ilyen helyekre jusson el?

- Abszolút lehetséges, ami ezt a két országot illeti. Reális lehetőségeket látunk és azt, hogy a közeljövőben lehet rali világbajnoki futam Pekingtől nem messze. Ami Brazíliát illeti, nagy az adottság, hogy verseny legyen abban az országban, a gazdasági környezet erős, hogy a szervezők ne kényszerüljenek nehéz helyzetbe. Maga Erechim egy nagyszerű sportesemény volt, de a rali világbajnokság logisztikai szemszögéből egy kicsit távol van. A rali világbajnokságnak a futamok időzítése és a költsége szempontjából hatékonynak kell lennie.

- A Motorsport Világtanács Katarban tartandó decemberi ülését követően várhatóan tudni lehet már a 2017-2019-es World Rally Car-ok szabályzatának körvonalait. Részt vesz a promóter is a vitákban, hogy milyen autók vegyenek részt a sportágban?

- Ott ülök az asztalnál és figyelem, hogy miről vitáznak. A cél az, hogy izgalmas, drámai kinézetű autók legyenek a jövőben. A három tényező, ami a sportágat vonzóvá teszi, hogy attraktív autók legyenek, legyenek helyi hősök és egy olyan tevékenység, melynek során a versenyek végkimenetele megjósolhatatlan lenne. Az FIA technikai bizottsága felügyeli, hogy az új technológiák hogyan kerüljenek bevezetésre, promóterként mi nem veszünk ebben részt. Amikor különleges javaslatok kerülnek terítékre, megvitatjuk őket, hogy hogyan kerülhetnek implementálásra, az pedig, hogy mi lesz a hatásuk a jelenlegi és a potenciális csapatokra, természetesen egy időzítési kérdés. Minél gyorsabban megszületik a döntés, az új gyártóknak annál hamarabb meglesz a lehetőségük az autó fejlesztésének megkezdésére, az üzleti terveik így készen állhatnak 2017-re.

- Véleményed szerint mennyire fontos a sportág számára az új technológiák bevezetése?

- Ha ez alatt azt kell érteni, hogy szükséges-e olyan új energiahordozók alkalmazása, ami illeszkedik a rali világbajnokság, mint extrém sport képéhez, akkor új irányt és pozíciót kell keresnünk. Ha egy gyártó ez alapján dönti el, hogy csatlakozik-e a sportághoz, akkor ez jól van így, de nem szabad folyamatosan a gyártók szükségleteinek megfelelően változtatnunk a sportot. Fontos szereplőként kell kezelnünk őket, de már jól informáltak vagyunk, hogy bizonyos irányvonalakat kövessünk és biztosítsuk, hogy a rali világbajnokság a világ legextrémebb autósportjának legyen tekinthető.

- Hiszel abban, hogy az új technológia bevezetése a kulcsa a japán gyártók rali világbajnokságra történő visszatérésének?

- Ami a japán gyártókat illeti, ők a ralisportot arra használják, hogy megmutassák, mennyire jó az autójuk és hogy más gyártók ellen versenyezzenek. És nem csak arról van szó, hogy láthatóvá váljanak a közönségünk előtt, vagy a képességükről, hogy a projektjük sikeres lehet extrém körülmények között, van más is, ami ehhez hozzájön. A rajongók között ez egy olyan érzést is előhoz, hogy a gyártó szimpatikus-e. Még ha rendelkezik is valaki világviszonylatú márkatudatossággal már, a ralisport részvétel a népszerűség és a kedvelés érzését hozza létre, legyen az Japánban vagy bárhol máshol.

 

Andrew

 

2014. szeptember 26.