Get Adobe Flash player

Hírek: WRC Promoter - Vegyes hírek Kínából

 

Vegyes hírek Kínából

Vegyes tapasztalatokkal zárult a két héttel ezelőtt Peking mellett megrendezett rali világbajnoki kandidáló verseny, mely arról volt hivatott dönteni, hogy alkalmas-e Kína a rali világbajnoki visszatérésre.

A kínai bajnokság részeként szervezett, Chris Atkinson győzelmével zárult Rally Beijing Huairou egy kétnapos verseny volt, mely aszfaltos és betonozott utakon futott.

A viadal, melynek mostani központja Pekingtől mintegy 65 kilométerre északra helyezkedett el, a 2016-os versenynaptár részeként szeptemberben vagy októberben kaphatna helyet a hírek szerint. A kalendár ezen a héten fog a rali világbajnokság bizottsága elé kerülni annak Párizsban tartandó ülésén.

A huairoui futamon a háromszoros brit bajnok Mark Higgins végzett a második helyen Subaru Imprezájával, aki aztán elmondta, az esemény nagy potenciállal rendelkezik a rali világbajnokságra, ugyanakkor a gyorsaságik teljesítése során mind ő, mind Atkinson találkozott szembejövő motorosokkal. „A szakaszok jók, a kínai szervezés pedig valóban feljebb lépett” – mondta el Higgins az Autosport magazinnak. „Volt némi biztonsági probléma, a szakaszokat teljesen le kellett volna zárni. Volt egy incidensünk, amikor egy moped az ellentétes irányba jött az egyik szakaszon. Ezeket a dolgokat meg kell oldani. A végső szó az, hogy ez lesz a verseny a rali világbajnokság számára. Lesz egy másik esemény is néhány héten belül, egy új murvás verseny közel Pekinghez, ahogyan azonban érteni lehetett, úgy gondolom, hogy Huairouban lesz a futam.”

Az FIA rali igazgatója, Jamro Mahonen jelen volt a versenyen, ő fog beszámolni a bizottságnak a tapasztalatokról. A WRC Promoter részéről Oliver Ciesla ugyanakkor elmondta, túl korán van még ahhoz, hogy végleges döntést lehetne hozni arról, hogy Kína része lesz-e a jövő évi versenynaptárnak. „A verseny minősége és a megvalósítás minősége egy mutató lehet számunkra, hogy eldöntsük, megvan-e a képessége az országnak és a szervezettségnek arra, hogy rali világbajnoki szinten futtasson egy eseményt” – mondta el Ciesla. „Volt egy rövid telefonbeszélgetésem a versenyt követően, ami alapvetően jó volt. A hivatalos beszámoló azonban nem áll rendelkezésemre, úgyhogy egy kicsit korai még, hogy egyértelmű választ adjak.”

„Kína sokat tud kínálni a rali világbajnokság számára” – mondta el a futamon Alister McRae-t a harmadik helyre navigáló Stuart Loudon. „Két eseményen navigáltam csak ott, hihetetlen utakon zajlott mindkettő, igazi kihívást biztosítottak. Komoly a lelkesedés, hogy Kínába vigyék a rali világbajnokságot, és biztos vagyok benne, hogy megvannak az eszközök, hogy megfelelő munkát végezzenek ehhez. A sport növekszik a világ ezen részén, ez pedig egy fantasztikus lehetőség a ralisport számára, hogy 1,3 milliárd azonos nemzetiségű embernek mutassa meg magát.”

Kételyek

Több kérdőjel is felmerült ugyanakkor a témával kapcsolatban, a legfőbb azonban az, hogy Kína valóban akarja-e azt, hogy 1999 után visszatérjen a sorozat az országba. Ami a kérdéses versenyt illeti, az elhangzott vélemények szerint megfelelő volt mind a gyorsasági szakaszok versenyzőket érintő biztonsága, mind a nézők viselkedése. A huairoui főhadiszállással kapcsolatban azonban kételyek merültek fel, mivel az egyórás autóútra van a Pekingtől.

Ami az esemény nemzeti versenyzőkkel történő támogatását illeti, probléma, hogy a világbajnoki futamok csak nemzetközileg homologizált autók számára nyitottak. A huairoui futam eredménylistájának első tíz helyén ugyanakkor csupa S csoportos versenygép volt található, köztük a Prodrive által készített Volkswagen Golfok, a Mitsubishi alkatrészekre épülő BAIC Senova D50, vagy Mark Higgins Subaru Impreza WRX STI-je, melyen aerodinamikai változtatásokat hajtottak végre. Mindezek miatt nehéz lenne a világbajnoki mezőnyt helyi versenyzőkkel feltölteni, a probléma tehát ugyanaz, mint Argentínában is, ahol úgyszintén speciális autók versenyeznek a nemzeti bajnokságban.

További kérdés a sportszakmai standardok fenntartása. Az általános vélekedés szerint alapvető fontosságú lenne a rali világbajnoki tapasztalatokkal rendelkező szakemberek segítsége egy kínai világbajnoki forduló esetében, mint ahogyan az 1999-ben is történt.

Az már aztán az FIA-n múlik, hogy egy jól bejáratott helyszínt hagyna ki a versenynaptárból, hogy helyet biztosítson Kínának, vagy a csapatok felé tett ígéretével menne szembe, és tizenháromnál több futamra kerülne sor 2016-ban. A végső döntésre várhatóan a Motorsport Világtanács szeptember 30-i ülésén kerül sor.

 

Andrew

 

2015. augusztus 31.